صنعت پایش؛ صنعت نوظهور در شبکه‌های اجتماعی

تجارت پایش و تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی یکی از نیازمندی‌های راهبردی اقتصاد و تجارت در دنیای امروز است که نخستین نشانه‌های رواج آن را در فضای رسانه‌ای ایران شاهد هستیم.

میترا استاد و محمد علی نجفی

صنعت پایش؛ صنعت نوظهور در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش حکاک، فضای مجازی اعم از محیط وب و شبکه‌های اجتماعی از آنچنان حضور و سهمی در زندگی واقعی مردم برخوردار شده‌اند که جامعه‌شناسان، سیاست‌مداران و پیمانکاران تبلیغات با مبنا قرار دادن رفتارهای کاربران در این فضا، تحلیل‌ها و برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند. بر همین اساس تحلیل آنچه در این فضا می‌گذرد و پایش دقیق ترندها، ابرهای کلمات کلیدی، احساس کاربران در کامنت‌ها و لایک‌ها در دنیای امروز به یک صنعت و تخصص راهبردی تبدیل شده‌است.

علاوه بر کاربردهای کلان، برندها و کمپانی‌های بزرگ و کوچک نیز برای سنجش و ارزیابی محبوبیت یا مشکلات برند خود در جامعه با حساسیت فراوانی جهت‌گیری‌ها و پسند و ناپسند کاربران را در قبال برند خود یا محصولات جدیدشان ارزیابی می‌کنند.

مؤسسات و شرکت‌های مختلفی با شناسایی این نیاز، زیرساخت‌های لازم برای پایش، تحلیل و گزارش‌دهی از فضای مجازی را فراهم آورده‌اند.

مجموعه آی‌کاوان یکی از این مؤسسات است که علاوه بر پایش و تحلیل برندهای تجاری و… در زمینه رصد و تحلیل عکس‌العمل‌های کاربران در فضای مجازی نسبت به اتفاقات و رخدادهای مهم نیز گزارش‌هایی تهیه و منتشر می‌کند.

آی‌کاوان در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود به بررسی مقایسه‌ای موج فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در فضای مجازی در مورد سخنرانی دکتر روحانی در مورد برجام در اردیبهشت ماه سال جاری و قتل میترا استاد در خرداد ماه جاری پرداخته است.

در بخشی از این گزارش به روند انتشار پست و خبر در مورد این دو اتفاق پرداخته شده است:

انتشار پست در وبپست در اینستاگرامپست در تلگرامپست در توییتر

پست در کل فضای مجازی




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *