حکاک در ادامه سنت معرفی کتابهای جدید در حوزههای اقتصاد، مدیریت، تاریخ اقتصاد و..، کتاب “حکمرانی نوآوری” را معرفی میکند.
“کتاب حکمرانی نوآوری” شرحی است شیرین و مهیج از تجربیات و تحقیقات “جین فیلیپ دشام” که از بررسی ۹۰ نوع مدل حکمرانی در شرکتهایی که اتفاقا اغلب آنها برای ما ایرانیها شناخته شده هستند.
بیل جورج، استاد دانشکده مدیریت هاروارد و مدیر اجرایی سابق مدترونیک در دیباچهای که برای این کتاب نوشته درباره اهمیت نوآوری حکمرانی و تلاشهای مؤلف میگوید:
نویسنده در بررسی ۹۰ نوع مدل حکمرانی نوآوری شواهدی یافتهاست که بر اساس آنها میتوان گفت تنوع مدلهای حکمرانی نوآوری اثربخش است. مطالعات موردی مؤلف که از بررسی نوآورترین شرکتهای جهان مانند “آیبیام”، “کورنینگ”، “نستله”، “تتراپک” و… حاصل شده، نهتنها روشن و شفاف بلکه الهام بخش است. استدلال کتاب درباره ایجاد یک سیستم اثربخش حکمرانی نوآوری متقاعد کننده و انکارناپذیر است. در این کتاب به این سؤال بروشنی پاسخ داده شده که چرا تمامی شرکتهایی که تمایل دارند نوآور باشند، فرآیندهای شفافی برای حکمرانی نوآوری ایجاد نمیکنند؟ پاسخ ساده است؛ رهبری!
در همین باره بخوانید:
نوآوری؛ حلقه مفقوده توسعه صنعت در ایران
چه میشود اگر کل زندگی را با کار اشتباه بگیریم؟
رنسانس اقتصادی آلمان؛ داستان یک خیزش ققنوسوار در یک کتاب
برای موفقیت، شرکتها باید توسط رهبرانی هدایت شوند که عمیقا و به طور جدایی ناپذیر تعهد به نوآوری دارند، چون به مسیر موفقیت متعهد هستند. اینکه نوآوری یکی از اولویتها شود یا پشتیبانی منفعلانهای از آن صورت گیرد، بهترین راه برای تضمین این است که شرکت هرگز یک نوآور بزرگ نخواهد شد.
با توجه به تجربه من، پایداری و حفظ نوآوری، همزمان نیازمند رهبران نوآوری و یک سیستم دقیق حکمرانی نوآوری است. یکی بدون دیگری کافی نیست. حکمرانی نوآوری بدون رهبری از بالا، نهایتاً به سرانجام نمیرسد، زیرا فوریت جای اهمیت را میگیرد. رهبران نوآوری بدون یک فرآیند خوب حکمرانی وابستگی زیادی به افراد خواهند داشت و هنگامی که مدیران از شرکت بروند، به شدت متحمل زیان خواهند شد، همانطور که در مدترونیک اتفاق افتاد.
ماموریت رهبران نوآوری، راهبری و حمایت از نوآوران است. حکمرانی نوآوری به معنای اطمینان از این است که نوآوران تا حد ممکن از یک مسیر روان حرکت کرده و تعهد و سختکوشی آنان جبران شود. توصیه آنها برای سازمانهایی که میخواهند نوآور باشند بسیار ارزشمند است.
این کتاب را امین و امید هاشمی ترجمه کردهاند و توسط شرکت چاپ و نشر بازرگانی اواخر سال گذشته منتشر شدهاست.
اگر علاقمندید نگاهی تازه به نوآوری و حکمرانی آن داشته باشید، سری به سایت شرکت چاپ و نشر بازرگانی بزنید و این کتاب را آنلاین بخرید.