در حال حاضر صحبت از بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان به میان آمده که البته قطعی نیست. ارقام زیر نشان می دهد که حتی با قیمت لیتری ۱۵۰۰ تومان نیز قاچاق بنزین همچنان برای قاچاقچیان وسوسه انگیز باقی خواهد ماند.
جدول ذیل تفاوت قیمت بنزین در ایران را با کشورهای همسایه نشان می دهد. تفاوتی که همان سود نهفته در قاچاق بنزین است.
اخیرا برخی نمایندگان با «خط قرمز» نامیدن «افزایش نرخ بنزین» اعلام کردهاند مانع از این اقدام دولت خواهند شد. به گفته آنان سال گذشته نیز دولت قصد گران کردن سوخت را داشت و مجلس مانع آن شده است.
مخالفت نمایندگان مجلس با افزایش قیمت سوخت در حالی است که مقایسه نرخ بنزین در ایران و دیگر کشورهای جهان نشان میدهد، در حال حاضر ایران در رتبه سوم ارزانترین بنزین دنیا قرار گیرد و حتی بعد از افزایش قیمتها و رسیدن آن به ۱۵۰۰ تومان، ایران همچنان جزو ۱۰ کشور دارنده بنزین ارزان باقی میماند.
از این رو آنچه دولت قصد دارد در خلال بودجه ۹۷ انجام دهد تنها اصلاح قیمت کوچکی محسوب شده و استفاده از لفظ «گرانی» برای آن درست نیست. نرخ پایین بنزین تا کنون آسیبهای فراوانی به کشور وارد کرده است که رشد بیرویه مصرف و رسیدن آن به ۸۱ میلیون لیتر در روز شاید بزرگترین معضل بنزین ارزان باشد. معضلی که آلودگی این روزهای هوای کلانشهرها که اجازه نفس کشیدن را از مردم گرفته، تنها یکی از آثار آن است. از این رو به نظر میرسد بهتر است مسوولان در درجه اول خطوط قرمز خود را «سلامتی» عموم جامعه در نظر بگیرند.
بنزین ایرانی با قیمت فوب چقدر فاصله دارد؟
اولین نکته قابل توجه این است که بر خلاف برخی ادعاها قیمت بنزین در حال حاضر در داخل کشور بسیار ارزانتر از نرخ این سوخت در فوب خلیج فارس است. بر اساس دادههای منتشرشده در نشریه آرگوس، قیمت فوب خلیج فارس بنزین معمولی در ۲۱ نوامبر مصادف با ۳۰آبان برای هر لیتر بیش از ۴۳ سنت است که بر اساس ارز آزاد (۴۲۰۰ تومان) حدود ۱۸۰۰ تومان میشود. همچنین بر اساس ارز مبادلهای (۳۵۰۰ تومان) بیش از ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر ارزش دارد. این در حالی است که بنزین معمولی در داخل کشور لیتری هزار تومان و بنزین سوپر (اکتان ۹۵) ۱۲۰۰ تومان به فروش میرسد. در واقع قیمت بنزین در ایران همواره کمتر از قیمت فوب خلیج فارس بوده و تنها اواخر سال ۹۴ یعنی زمانی که قیمت نفت به کمتر از ۳۰ دلار بر بشکه رسید، قیمت بنزین داخلی با قیمت فوب همتراز شد. اما قیمت نفت در عرض چند ماه مجددا به بالای ۴۰ دلار رسید و قیمت بنزین نیز در بازارهای جهانی همراستا با آن رشد کرد. با وجود گذشت نزدیک به سه سال از آن روزها، قیمت بنزین در ایران همچنان روی هزار تومان ثابت باقی مانده است.
اما نرخ ۱۸۰۰ تومان تنها قیمت بازاری این سوخت در فوب خلیج فارس است. قیمت واقعی بنزین، یعنی قیمت فوب به علاوه هزینههای توزیع از جمله هزینه انتقال، هزینه تلفات و دستمزد جایگاهداران به مراتب بیشتر از این مقدار است. در داخل کشور هرگز رقم دقیقی برای هزینههای توزیع به دست نیامده است، اما برخی کارشناسان بر این باورند که برای توزیع هر لیتر احتمالا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان هزینه میشود. در واقع قیمت واقعی بنزین در حال حاضر بر اساس نرخ ارز آزاد بیش از ۲۰۰۰ تومان است و دولت برای هر لیتر بنزین بیش از ۱۰۰۰ تومان یارانه پرداخت میکند. سایت globalpetrolprices نیز که نرخ بنزین در کشورهای جهان را منتشر میکند، قیمت واقعی بنزین را در حال حاضر ۵۲ سنت یعنی نزدیک به ۲۲۰۰ تومان در هر لیتر اعلام میکند.
این ارقام در حالی مطرح است که متوسط قیمت خردهفروشی بنزین در جهان بسیار بالاتر از قیمتها در بازارهای جهانی است. چرا که مصرف بنزین آلودگیهای زیست محیطی ایجاد میکند و برای دولت و جامعه هزینههایی به دنبال دارد. از این رو در اکثر کشورهای جهان نه تنها به مصرفکننده نهایی یارانه پرداخت نمیکنند، بلکه از او برای هر لیتر بنزینی که در باک خود میسوزاند و موجب آلوده شدن هوای شهر میشود، مالیات اخذ میشود. از این رو در غالب کشورهای جهان قیمت خردهفروشی بنزین بسیار بیشتر از قیمتهای جهانی و بازاری آن است.
براساس آخرین بهروزرسانی سایت globalpetrolprices متوسط قیمت خردهفروشی بنزین در جهان حدود ۱/ ۱ دلار(۴۶۰۰ تومان) در لیتر است. این سایت اعلام میکند قیمت خردهفروشی بنزین بین کشورهای جهان تفاوتهای فاحشی با هم دارد. بهطور مثال در حالی هر لیتر بنزین در ونزوئلا حدود یک سنت(۴۲ تومان) به فروش میرسد که مردم هنگکنگ برای خرید هر لیتر از این سوخت بیش از ۲ دلار(۸۵۰۰ تومان) پرداخت میکنند.globalpetrolprices قاعده کلی را این میداند که در کشورهای ثروتمند و توسعهیافته بنزین گران و در کشورهای فقیر و توسعه نیافته، این سوخت ارزان است. تفاوت قیمت خردهفروشی کشورهای مختلف به سیاستهای یارانهای و مالیاتی کشورها باز میگردد. در واقع همه کشورها به قیمتهای یکسان بنزین در بازارهای جهانی دسترسی دارند اما بعد از آن تصمیم میگیرند که با لحاظ کردن یارانه آن را ارزانتر یا با اخذ مالیات آن را گرانتر به دست مصرفکننده نهایی برسانند.
دنبال کردن سیاستهای یارانهای در ایران موجب شده که بعد از ونزوئلا و عربستان ارزانترین بنزین دنیا در کشور توزیع شود. ایران با نرخ ۱۰۰۰ تومان معادل ۸/ ۲۳ سنت برای بنزین معمولی و نرخ ۱۲۰۰ تومان معادل ۲۸ سنت برای بنزین سوپر سومین بنزین ارزان دنیا را در داخل کشور توزیع میکند.این در حالی است که بنزین ارزان و دیگر سیاستهای پوپولیستی موجب شده ونزوئلا در باتلاقی از مشکلات اقتصادی گرفتار شود و در آستانه فروپاشی اقتصادی قرارگیرد. عربستان نیز اعلام کرده از ابتدای سال ۲۰۱۸ نرخ بنزین را ۸۰درصد افزایش خواهد داد و به لیتری ۱۸۰۰تومان خواهد رساند. از این رو ایران در کمتر از دو هفته دیگر بعد از ونزوئلا، کشوری که در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد، در رتبه دوم دارنده ارزانترین بنزین دنیا قرار خواهد گرفت.
تاثیر قیمت بر بهینهسازی مصرف
رشد مصرف بنزین در سال جاری به بیش از ۸درصد رسیده است. به گفته کارشناسان مهمترین عامل رشد شدید مصرف بنزین، قیمت پایین این سوخت است. در واقع هرچند که بنزین کالایی کم کشش محسوب میشود، اما عدم رشد قیمت آن متناسب با تورم دیگر کالاها موجب شده این سوخت حتی بهطور نسبی نیز در داخل کشور ارزان محسوب شود. نگاهی به آمار بانک مرکزی از شاخص تورم نشان میدهد از اردیبهشت ۹۴ تا پایان آبان ۹۶ حدود ۲۳ درصد تورم را تجربه کردهایم. این در حالی است که نرخ بنزین در این مدت ثابت باقی مانده است، از این رو میتوان گفت احساس گرانی از قیمت فعلی بنزین در داخل کشور در حال حاضر حدود ۲۳ درصد نسبت به اردیبهشت ۹۴ کاهش یافته و در حال حاضر قیمت نسبی بنزین حدود ۷۷۰ تومان است.
نگاهی به روند قیمت بنزین و میزان مصرف نشان میدهد که با شروع طرح هدفمندی یارانهها از سال ۸۶، رشد مصرف بنزین نه تنها متوقف شد بلکه میزان مصرف در مسیر کاهشی قرار گرفت و در سال ۹۰ به کمتر از مقدار سال ۸۲ رسید. بعد از آن نیز شاهد هستیم که در هر سالی که رشد قیمت بنزین متناسب با تورم سال قبل از آن بوده، جلوی رشد مصرف گرفته شده است. این موضوع تا سه سال پیش که رشد قیمت بنزین متوقف شد، ادامه داشت. اما در سه سال گذشته رشد مصرف بنزین سیر صعودی را طی کرده تا امسال که به بیش از ۸ درصد رسیده است و متوسط مصرف روزانه به رکورد بیسابقه ۸۱میلیون لیتر در روز دست یافت.
در این میان یکی از نمایندگان مجلس برای کنترل مصرف به دولت پیشنهاد داده که به جای افزایش نرخها، با فرهنگسازی جلوی رشد مصرف را بگیرد. هرچند شیوههایی چون فرهنگسازی، توسعه حمل و نقل عمومی و… بهعنوان روشهایی برای کنترل مصرف سوخت مطرح هستند، اما باید توجه داشت اینها راهکارهایی مکمل محسوب میشوند و باید در کنار روش اصلاح قیمتها به کار روند در واقع بدون توجیه اقتصادی، هیچگونه فرهنگسازی نمیتواند به کاهش استفاده از خودروهای شخصی منجر شود. کما اینکه در همه کشورهای جهان برای کنترل مصرف از ابزار قیمتی استفاده میشود. علاوه بر این فرهنگسازی و توسعه حملو نقل عمومی، بودجه بالایی میطلبد که دولت از تامین آن ناتوان است. از این رو، افزایش قیمت بنزین و کاهش هزینه دولت در تامین سوخت مصرفی خودروها، میتواند محل تامین هزینههای اینگونه از روشهای اصلاح مصرف باشد.