معاون توسعه بازار فن‌آواکارت:

پیش‌بینی‌ها درباره آثار ادغام بانک‌ها در حوزه پرداخت الکترونیک باید واقع‌بینانه باشد

تحلیل‌گرانی که با شتاب و دستپاچگی به دنبال انتشار خواسته‌ها و آرزوهای خود در قالب تحلیل‌های کارشناسانه از آثار ادغام بانک‌ها در حوزه پرداخت الکترونیک هستند، باید درایت و پختگی بیشتری نشان دهند و ساحت بررسی‌های کارشناسانه را از رقابت‌های تجاری و بازاری منزه نگه دارند.

Fanava-Logo-JPG-Way2pay-97-05-16

به گزارش حکاک از فن‌آواکارت، مهدی حسینی، معاون توسعه بازار شرکت فن‌آواکارت در رابطه برخی اظهارنظرها درباره آثار احتمالی ادغام بانک‌ها در حوزه پرداخت کشور گفت: ادغام بانک‌ها در ایران مانند هر کشور دیگری قطعا پیامدها و آثار مختلفی و متنوعی دارد که بسته به اندازه و نفوذ بنگاه‌های ادغامی، گستره و دامنه متفاوتی خواهدداشت بنابراین ادغام پنج بانک در ایران نیز بدون شک تغییراتی را در بازار پول کشور و سایر حوزه‌های مرتبط باقی می‌گذارد. یکی از این حوزه‌های متأثر، حوزه پرداخت الکترونیک است که از رهگذر شرکت‌های متعلق یا همکار با این پنج بانک، دستخوش تغییراتی در سهم از بازار و مالکیت‌ها خواهدشد اما تحلیل و بررسی چنین تغییراتی قطعا نیازمند اطلاعات دقیق از سهم و نفوذ هر شرکت در بازار، داشته‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هر شرکت و راهبردهای بازاریابی و مدیریتی آن است؛ مواردی که متأسفانه در برخی شبه‌تحلیل‌های منتشر شده طی روزهای اخیر خلأ آن‌ها به وضوح مشاهده می‌شود.

وی افزود: به عنوان نمونه در برخی از این تحلیل‌ها، تعداد دستگاه‌های کارتخوان فعال شرکت فن‌آوا کارت ۲۰۰ هزار عدد عنوان شده در حالی که به شهادت آمار رسمی شرکت شاپرک، فن‌آوا کارت در حال حاضر با بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه فعال در بازار حضور دارد.

حسینی ادامه‌داد: بدون شک در ارائه تحلیلی از آثار چنین اتفاق بزرگی در بازار پول و شبکه بانکی ایران باید تمام جوانب ماجرا را سنجید؛ هر یک از پنج بانکی که قرار است در بانک سپه ادغام شوند، بواسطه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک دارای مجوز در کشور، سهمی در حوزه پرداخت دارند و این ادغام بدون شک تغییراتی در سهم و اندازه حضور هر یک از این شرکت‌ها در بازار پرداخت الکترونیک ایجاد خواهد کرد اما همانگونه که تأکید شد برای بروز این تغییرات باید منتظر گذشت زمان کافی بود چرا که در مواردی مانند انتقال مالکیت برخی شرکت‌های پی‌اس‌پی به یک بانک همچنان شاهد هستیم که بانک مالک با وجود تملک یک شرکت پی‌اس‌پی همچنان ترجیح می‌دهد خدمات خود را میان چند شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت تقسیم کند تا شرکت متعلق به خودش آمادگی و شرایط لازم برای مهاجرت پذیرندگان را از سایر شرکت‌ها بدست آورد بنابراین نباید به صرف نقل و انتقالات کاغذی و قانونی بانک‌ها حکم به تغییر در سهم بازار شرکت‌های پی‌اس‌پی همکار با آن بانک‌ها داد.

به گفته معاون توسعه بازار فن‌آواکارت نکته مهم‌تر از آنچه گفته شد، آمادگی مالی برای پذیرش این مهاجرت است؛ حسابی سرانگشتی نشان‌می‌دهد اگر شرکتی مانند سایان‌کارت بخواهد میزبانی پذیرندگانی که اکنون با پنج بانک در حال ادغام کار می‌کنند بر عهده بگیرد به سرمایه‌‌گذاری چند صد میلیاردی تومانی برای تهیه کارتخوان نیاز دارد؛ پولی که بسیار بعید بنظر می‌رسد با توجه به شرایط شرکت‌های پی‌اس‌پی فراهم کردن آن براحتی ممکن یا اساسا منطقی باشد. از سوی دیگر نباید از این واقعیت غافل شد که تعیین بازه زمانی برای بروز و ظهور آثار و پیامدهای اتفاقاتی مانند ادغام پنج بانک به طور حتما بستگی فراوانی به زمان انجام کامل این تحولات دارد  و آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست و مسئولان شبکه بانکی نیز توضیح داده‌اند، ادغام این پنج بانک در بانک سپه هنوز مراحل اولیه خود را سپری می‌کند و از آنجایی که راهبرد اصلی بانک‌مرکزی  و وزارت اقتصاد به عنوان دو نهاد اصلی راهبری این ادغام، انجام این عملیات با کمترین تلاطم و بیشترین آرامش برای سهامداران، سپرده‌گذاران و سایر ذینفعان است، بسیار وی تأکید کرد: بعید بنظر می‌رسد آثاری که در برخی تحلیل‌ها بروز آن‌ها را در حوزه پرداخت الکترونیک از رهگذر این ادغام بیان می‌شود، به این زودی‌ها و مشخصا در سال آینده رخ دهد. شاید بهتر باشد تحلیل‌گرانی که با شتاب و دستپاچگی به دنبال انتشار خواسته‌ها و آرزوهای خود در قالب تحلیل‌های کارشناسانه هستند، درایت و پختگی بیشتری نشان دهند و ساحت بررسی‌های کارشناسانه را از رقابت‌های تجاری و بازاری منزه نگه دارند.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *