فن‌آوا کارت تا سال ۱۴۰۰ جزو ۵ شرکت اول کشور در حوزه پرداخت خواهد شد

فن‌آوا کارت تا سال ۱۴۰۰ باید جزو پنج سرویس‌دهنده برتر صنعت پرداخت در تمام حوزه‌های آن باشیم.

علی نوروزی

فن‌آوا کارت تا سال ۱۴۰۰ جزو ۵ شرکت اول کشور در حوزه پرداخت خواهد شد

شرکت فن‌آوا کارت سال ۱۳۸۲ با هدف ارائه خدمات ایمن، موثر، ارزان و در راستای توسعه ابزارهای پرداخت به عنوان عضوی از گروه بزرگ فن‌آوا (سهامی عام) تاسیس شد. این شرکت پس از دریافت مجوز PSP (Payment Service Provider) از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت خود را با صدور کارتهای اعتباری آغاز کرد و از سال ۱۳۸۸ همکاری خود را با بانک‌ها در زمینه تامین، نصب و پشتیبانی دستگاههای کارتخوان آغاز کرد و توانست با بهرهگیری از نیروی انسانی متخصص، فناوریهای امنیتی روز دنیا و بهرهگیری از ابزارهای نوین پرداخت موفق، عنوان رتبه برتر شورای عالی انفورماتیک کشور را از آن خود کند.

شرکت فن‌آوا کارت توانسته است با ارائه خدمات باکیفیت و مطمئن، سهم مناسبی از بازارهای خرد و کلان پرداخت الکترونیک در کشور را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر شرکت فن‌آوا کارت با بیش از ۲۴۰ نفر نیروی خلاق و کار‌آزموده و حدود ۴۰۰ هزار پایانه فروش در سراسر ایران و ارائه سرویس به ۱۳ بانک بزرگ کشور، یکی از بزرگترین PSPهای مطرح کشور به حساب میآید. فعالیتهای اصلی شرکت فنآوا کارت، پرداخت بر بستر پایانه‌های فروش، درگاه اینترنتی، اپلیکیشن موبایلی، کد دستوری(USSD) سامانه نفیس و امکان سفارشی‌سازی خدمات باشگاه مشتریان و همچنین ارائه نرمافزار پایانه فروش و پرداخت موبایلی است. این شرکت با سرویس‌دهی ۲۴ساعته در طول ایام هفته، آماده پاسخگویی به نیازها و مشکلات مشتریان خود است. علی نوروزی که از اردیبهشت ماه سال ۹۷ به عنوان مدیر عامل شرکت فن‌آوا کارت مشغول فعالیت است از رشد بیسابقه صنعت پرداخت میگوید. از دغدغه‌های مدیران شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا که صنعت خود را با توجه به رشد فزاینده کسب‌وکارهای نو حوزه ارتباطات، درخطر می‌بینند حرف به میان میآورد. درگاه‌هایی مثل درگاه‌های اینترنتی و درگاه‌های پرداخت موبایلی و ما باید به سرعت در این حوزه‌ها رشد کنیم.” همزمان با برگزاری نمایشگاه الکامپ مصاحبه‌ای را با ایشان ترتیب داده‌ایم که نظر شما را به آن جلب میکنیم.

نقش صنعت پرداخت در کسب‌وکار جهان و کشور را توضیح میدهید؟

در فضای کسب‌وکاری که در حال حاضر در جهان و کشورمان وجود دارد و این فضا در حال تغییر و رشد و توسعه است قطعا مباحث صنعت پرداخت ورود میکند.

وقتی مدیرعامل یکی از شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان در کنفرانسی عنوان میکند که در آینده رقیب من دیگر شرکت‌های خودروساز نیستند بلکه شرکتهایی هستند که خودرو کرایه میدهند، این یک پیام جدی در حوزه کسب‌وکارهای نوین است. در حال حاضر بسیاری از جوانان اروپایی دیگر به دنبال کسب گواهینامه رانندگی نیستند. علت اصلی این مسئله از عدم علاقه آنها به خرید خودرو و بحث پارکینگ خودرو است. مردم امروزه در اروپا برای اینکه نیازهای حمل‌ونقل خود را برطرف کنند از شرکت‌هایی که خودرو کرایه میدهند استفاده میکنند و بدون اینکه دیگر نیاز به رانندگی داشته باشند یا سرمایه خود را در خودروی خریداری شده بلوکه کنند، از خدمات این مجموعه‌ها استفاده میکنند. همین عوامل متعدد باعث شده است بازار خرید خودرو از سکه بیافتد و باعث نگرانی مدیران‌عامل شرکتهای بزرگ خودروسازی شود. آنها باید از این پس به این موضوع فکر کنند که به چه صورت میتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. در هنگ‌کنگ قیمت یک پارکینگ معادل یک خانه است. پس دیگر دلیلی برای خرید ماشین یا حتی استفاده از خودرو شخصی وجود ندارد. دقیقا در کشور ما هم برندهایی آمدند و تصمیم گرفتند که سیستم حمل‌ونقل درون شهری کشور را به‌روز کنند که اتفاقا در لایه‌های مختلف تصمیم‌گیری کشور هم حتی با مقاومت‌هایی مواجه شدند؛ اما بعد از آن با حمایتهایی که صورت پذیرفت این مسیر باز شد و این کسبوکارها با قدرت به حیات خود ادامه دادند. اگرکمی بیشتر به این اتفاقهای روزمره دنیا توجه بیشتری نشان بدهیم متوجه میشویم الگوها و شرایط زندگی در دنیا در حال تغییر است.

در حال حاضر اپلیکیشن‌هایی در دنیا وجود دارند که وقتی بر روی گوشی تلفن همراه نصب میشود با کمترین زحمت تمامی خدمات روزمره شما در کسری از دقیقه به کاربر اعلام میکند. به عنوان نمونه کاربر همزمان میتواند بداند چه رستورانهایی با چه درجه کیفیت در اطراف خود دارد یا نزدیکترین سینما یا بانک کجاست یا حتی کاربر چقدر با نزدیکترین کیلینیک درمانی مورد نیاز خود فاصله دارد. وقتی همه این خدمات بر روی اپ‌ها ایجاد شود قطعا برای اینکه کاربر به نیاز خود پاسخ بدهد میبایست از همان لحظه برای انتخاب بهترین گزینه ممکن فکری به حال پرداخت خدمات خود هم بکند. همین عوامل باعث این میشود که صنعت پرداخت به عنوان یک صنعت جذاب در دنیا مطرح و باقی بماند.

در حال حاضر تعداد ۶ میلیون POS درکشور وجود دارد. متاسفانه برای نصب POS در پایانه‌ها و فروشگاه‌ها رقابت سالمی را شاهد نیستیم و این رقابت شکل مناسبی ندارد. برخی از شرکتها از سودهای خود به شکل غیرقابل باوری کم کردهاند و فقط علاقمند هستند که در تعداد POS پیشتاز باشند و در اثر بخشی آن دقت لازم نمیشود. عمر مفید یک POS در دنیا ۵ سال است ولی این عدد در کشور ما به ۲ سال تقلیل یافته است. برخی از شرکتها چون سود خود را در گرو فروش POS میدانند حتی بعد از گذشت ۲ سال حاضر هستند POS نو را بعد از ۲ سال به مشتریان خود با تخفیف ارائه بدهند تا در این حوزه از رقبا عقب نمانند. در حال حاضر هم در کل دنیا تعداد POSهای دست دوم خیلی زیاد است. دلیل آن هم جابجایی صنعت پرداخت از POS به درگاههای پرداخت نوین است. بسیاری از شرکتها با خرید این POSهای دست دوم سعی میکنند دست خود را از این سخت‌افزار خالی نکنند، چون معتقد هستند این صنعت در کشور ما با شیب ملایمتری حذف میشود و کماکان این صنعت در کشور زنده خواهد بود.

اما در دنیا POS دیگر نقش جدی ندارد و درگاه‌های پرداخت نوین رشد خیلی خوبی را تجربه میکنند. درگاه‌هایی مثل درگاه‌های اینترنتی و درگاه‌های پرداخت موبایلی در حال حاضر سهمی در حدود ۱۰ درصدی را از بازار ایران دارند و من مطمئن هستم این درگاهها خیلی زود جای خود را به POSها خواهند داد. با توجه به اینکه تلفن‌های همراه هوشمند در کشور زیاد شده‌اند و ما هم در حال حاضر تحریم هستیم و خرید POS خیلی سخت شده است به نظر میرسد توسعه در حوزه درگاه‌های پرداخت نوین سرعت رشد بیشتری را به خود بگیرند. کیو آر کد یا بحثهای NFC دیگر منوط به سخت‌افزار نیستند که بخواهد به عنوان سخت‌افزار وارد شوند. پس این حوزه به زودی در کشور رشد خیلی بیشتری را تجربه خواهد کرد.

اهمیت حوزه پرداخت در کشور چقدر است؟آیا قوانینی در این حوزه داریم؟

در حال حاضر در دنیا و در کشور ما به هر صنعتی که وارد میشویم بحث پرداخت پیش می‌آید که همین عامل باعث شده است که این صنعت با رشد و اقبال زیادی در دنیا مواجه شود. در دنیا هم قوانین و مقررات خاصی در حوزه پرداخت وجود دارد. در کشور ما هم شاپرک نقش قانون‌گذاری در این حوزه را بر عهده دارد و ما مکلف به رعایت این قوانین هستیم. اکنون اگر شرکتهای حوزه استارتاپی یا فینتکی که میخواهند در کسبوکار خود بمانند و موفق هم باشند، باید از ضوابط و قوانین جاری تبعیت کرده و ملزم به اجرای آن باشند.

رتبه فن‌آوا کارت درحوزه‌های مختلف پرداخت در سال ۹۶ به چه صورت بوده است وهدف گذاری شما برای آینده چیست؟

فن‌آوا کارت در رنکینگ‌های اعلام شده جایگاه هفتم یا هشتم را در حوزه‌های مختلف ارزیابی از آن خود کرده است و در نظر داریم در تمام حوزه‌های ارزیابی جایگاه هفتم را در سال ۹۷ تثبیت کنیم. رقابت بین رقبای صدر صنعت بسیار تنگاتنگ و فشرده است رقبایی همچون به‌پرداخت، پارسیان، ایران کیش و آسان‌پرداخت که تعداد POSهای آنها در حدود یک میلیون دستگاه میباشد، این در حالی است که تعداد کارتخوان‌های فن‌آوا کارت حدود ۴۶۰ هزار POS است. ما در حوزه تعداد دستگاه‌های POS رتبه هشتم را داریم و امسال رتبه اول در اختیار شرکت ایران کیش است. نکته حائز اهمیت در حوزه POS سهمی است که شرکت فن‌آوا کارت از بازار دراین سالها با این تعداد POS نسبت به رقبا کسب کرده است. ما در حوزه رشد تراکنش رتبه پنجم را کسب کرده‌ایم. در حوزه تعداد تراکنش در یک سال گذشته ما با رشد قابل توجه ۵۹ درصدی مواجه بودیم که از این بابت و با توجه به تعداد دستگاه‌های POS جایگاه نخست را کسب کرده‌ایم. در حوزه اثربخشی، جایگاه فن‌آواکارت جایگاه ششم است. ما در بخش بازاریابی، بسیار با دقت قدم برداشته‌ایم. این هدفمندی را میتوان از تعداد تراکنشها و کسب سهم بازار نسبت به رقبا با این تعداد POS بیشتر درک کرد. مهم ترین دلیل این اتفاق هم تبلیغات هدفمندی است که شرکت آن را دنبال میکند. با اینکه در این حوزه رشد ۵۹ درصدی را تجربه کرده‌ایم اما فقط توانستهایم ۷۱ درصد از ظرفیت شبکه POS خود را مورد بهره‌برداری قرار دهیم و هنوز نتوانسته‌ایم از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود بهره‌برداری کنیم.

اولویت شما در سال ۹۷ در صنعت پرداخت چیست؟

حوزه پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی از اولویت‌های مهم شرکت در سال ۹۷ است که به‌صورت ویژه در حال پیگیری آن هستیم. ما علاقمندیم در این حوزه به صورت جدی حضور داشته باشیم و به این موضوع به صورت مقطعی به هیچ عنوان نگاه نمیکنیم. رشدی که ما در پرداخت اینترنتی داشته‌ایم (IPGها و پرداخت‌های موبایلی) ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. شاید در نگاه اول ما اعدادمان بسیار چشمگیر نباشد اما رشد خیلی خوبی را تجربه کرده‌ایم و انشاءالله امسال از هدفگذاری مهم شرکت حوزه پرداختهای اینترنتی و موبایلی خواهد بود.

چه محصولاتی را در صنعت پرداخت ارائه میدهید؟

ما محصولاتی از قبیل پرداخت بر بستر پایانه فروش، پرداخت بر بستردرگاه اینترنت، پرداخت بر بستر اپلیکیشن موبایلی با عنوان آواهمراه، سامانه نفیس با امکان سفارشی‌سازی خدمات، باشگاه مشتریان، ارائه نرمافزار پایانه فروش و پرداخت موبایلی و سفارشی‌سازی متناسب با نیاز مشتری و… را به متقاضیان ارائه میدهیم. برخی از این محصولات در حال حاضر ارائه میشود و برخی را هم تا سال ۱۴۰۰ به نتیجه میرسانیم.

در صنعت پرداخت تغییرات تکنولوژی بسیار زیاد است و براساس آن نیازها، سلایق و علاقهمندی‌ها عوض میشوند. دستگاه‌های POS هم مانند بسیاری دیگر از خدمات، وقتی نیاز مخاطب عوض میشود، تکنولوژی‌های بروزتری هم وارد صنعت میشوند. بنابراین دستگاه‌های POS هم از این قاعده مستثنی نیستند و قطعا در آینده نه‌چندان دور صنعت پرداخت شاهد تحولات چشمگیری خواهد بود.

نقطه تمایز و اختلاف جدی فن‌آوا کارت با بقیه سرویس‌دهنده‌های صنعت پرداخت همکاری با ۱۳ بانک در کشور است. بسیاری از سرویس‌دهنده‌ها غالبا یا برای یک بانک یا چند بانک و موسسه مالی محدود تعامل و قرارداد دارند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

وجه تمایز دیگر فن‌آوا کارت بحث زیرساخت و صاحب تکنولوژی بودن میباشد و از این جنبه دارای سرمایه‌های انسانی مجرب و متعهد است. در حال حاضر برخی از بانک‌ها و موسسات مالی از امکانات و قابلیت‌های زیرسوئیچ نفیس استفاده میکنند که خوشبختانه زیر سوئیچ نفیس در این امر موفق بوده است. ما تصمیم داریم امسال سوئیچ نفیس را با اخذ تاییدیه‌های مراجع ذیصلاح بعنوان سوئیچ شاپرک در کشور مطرح کنیم و طبق برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری که انجام داده‌ایم تلاش خواهیم کرد در این امر مطابق برنامه اقدامات لازم صورت پذیرد.

از ویژگی‌های این سوئیچ میتوانیم این ادعا را مطرح کنیم که ما خودمان آن را تولید کرده‌ایم و وابسته به جایی نیستیم همین عامل باعث شده است که هر نوع امکانی را که بخواهیم و مورد نیاز باشد به راحتی بر روی این سوئیچ عملیاتی کنیم. در حال حاضر در سراسر کشور۴۲۶ هزار پایانه داریم که از این تعداد ۱۵۷ هزارپایانه از زیرسوئیچ‌های نفیس هستند.

یکی دیگر از پروژه‌های ما در سال ۹۶ قراردادی ۳ سالهای بود که با بانک شهر منعقد کردیم که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. بزرگترین مهاجرت پایانه‌ای در کشور به تعداد ۳۸ هزار پایانه از دستاوردهای این قرارداد بود، یا اگر بخواهیم به قراردادهای جدید اشاره کنیم؛ میتوانیم به قراردادی که به‌تازگی با صندوق کارآفرین امید منعقد کرده‌ایم بپردازیم. براساس این مناقصه شرکت فن‌آوا کارت متعهد شده است تعداد۵۰ هزار POS را در اختیار این صندوق قرار دهد. برنامه‌ریزی ما برای پایان سال ۹۷ رسیدن به مرز ۶۰۰ هزار پایانه است که اگر مسئله نوسانات قیمت ارز و تحریم‌ها اجازه بدهد به این رکورد دست خواهیم یافت.

افق شما برای سال ۱۴۰۰ چیست؟ فکرمی کنید چند درصد سهم بازار را میتوانید به دست بیاورید؟

ما تا سال ۱۴۰۰ بایستی جزو پنج سرویس‌دهنده برتر صنعت پرداخت در تمام حوزه‌های آن باشیم. این بدان معناست که باید ابتدا فضای کسب‌وکار را خوب درک کرده باشیم و بر اساس پیشبینی‌های لازم نسبت به بازنگری برنامه راهبردی اقدام و مهمتر از آن به قدری درست و به جا به تعهدات خود عمل کرده باشیم که به عنوان یکی از خوشنام‌ترین‌های این صنعت از ما یاد کنند. مطمئنم این هدف دور از دسترس نیست و ما چه بسا قبل از زمانبندی خود به اهداف خود دست یابیم.

چالش‌های صنعت پرداخت از منظر شما چیست؟

در صنعت پرداخت چالش‌های جدی داریم. از جمله چالش‌ها میتوان به رقابت شدید بین شرکتهای فعال در این صنعت اشاره کرد و همین رقابت شدید باعث ارائه پیشنهادات زیاد و بعضا انقباضی به مشتریان شده است. چیزی که در این بین باعث ماندگاری در صنعت پرداخت میباشد وفاداری و رضایت مشتریان است. از دیگر چالشهای این صنعت میتوان به نوسانات ارز اشاره کرد که تامین تجهیزات و زیرساختها را با مشکل مواجه کرده است. از دیگر چالشهای این صنعت، سرمایه‌های انسانی متخصص در حوزه است که چسبندگی این سرمایه‌ها به سازمان فراتر از مباحث مالی میباشد که خوشبختانه فن‌آوا کارت در این امر موفق بوده است.

آیا فن‌آوا کارت دستاورد یا افتخاری در سال ۹۶ کسب کرده است؟

ما در سال ۹۶ موفقیت‌هایی داشتیم که از آن جمله میتوان به پروژه‌های جدید اشاره نمود که در سیستم تعریف شده و در حال عملیاتی کردن آنها هستیم. محصولات و پروژه هایی که در حوزه‌های توسعه محصول، فنی و زیرساخت، امور مشتریان و ایجاد وفاداری بیشتر در نزد مشتریان کلیدی و در نهایت مدیریت نمایندگان و دفاتر در کلیه استان‌های کشور میباشد. رسیدن به رتبه هفتم و تثبیت آن از اهداف شرکت در سال ۹۷ میباشد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *