به گزارش حکاک، بررسی تطبیقی و تجمیعی آمارها ارائه شده توسط شاپرک نشانمیدهد نرخ رشد تعداد کل تراکنشهای شاپرکی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ از رشد منفی حدود ۶٫۵ درصدی برخوردار بوده در حالی که این نرخ در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود ۸٫۷ درصد مثبت بودهاست.
تعداد کل تراکنشهای شاپرکی در سال ۹۷ به بیش از ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تراکنش رسید که این رقم حدود ۲۸٫۵ درصد نسبت به تراکنشهای سال ۹۶ افزایش یافته است. با این حال همانطور که گفته شد این افزایش حدود ۶٫۵ درصد کمتر از افزایشی است که تعداد تراکنشهای سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ داشتهاند؛ تعداد تراکنشهای شاپرکی در سال ۹۶ حدود ۱۷ میلیارد که حدود ۳۴٫۶ درصد نسبت به تراکنشهای سال ۹۵ افزایش داشت.
بررسی جزئیات تراکنشها به تفکیک نوع سرویس طی سالهای ۹۷ و ۹۶ نشانمیدهد بیشترین کاهش نرخ رشد تراکنش در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در سرویس ماندهگیری اتفاق افتاده و استفاده از سرویس ماندهگیری در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۴ درصد کمتر از سال ۹۶ به ۹۵ رشد داشته است.
بیشتر بخوانید:
بانکها ۱۵۹۰ میلیارد تومان بابت تراکنشهای رایگان خرید کارمزد دادند
نشانههای یک غده بدخیم در پیکر صنعت پرداخت کشور
نرخ رشد تراکنشهای سه سامانه الکترونیک پرداخت کشور طی چهار سال اخیر
تراکنشهای خرید نیز در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ از نرخ رشد منفی برخوردار بودند؛ رشد تعداد کل تراکنشهای خرید انجام شده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۶ درصد کمتر از نرخ افزایش تراکنشهای خرید سال ۹۶ به ۹۵ رشد کرده است. این در حالی است که نرخ رشد تراکنشهای خرید در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ در مقایسه با رشد سال ۹۵ به ۹۴ مثبت و حدود ۳٫۸ بودهاست.
اوضاع درباره تراکنشهای قبض و شارژ اما کمی متفاوت است؛ نرخ رشد تراکنشهای قبض و شارژ در هر دو سال ۹۷ و ۹۶ نسبت به سالهای قبل منفی بوده با این تفاوت که سرعت افت این نرخ در سال ۹۷ کمتر از سال ۹۶ بوده است.
کاهش نرخ رشد کل تراکنشها که بهصورت ویژه در تراکنشهای مانده گیری و از آن مهمتر در تراکنشهای خرید مشهود است، از سوی دو دسته از کارشناسان با حساسیت دنبال میشود؛ کارشناسان اقتصادی از تحلیل این افت به دنبال بررسی آثار افزایش قیمتها بر رفتار مصرفی جامعه هستند و کارشناسان پرداخت الکترونیک هم در پی تحلیل و پیشبینی آینده صنعت پرداخت در کشور هستند؛ آیندهای که ممکن است مانند سالهای اخیر چندان جذاب، سودآور و وسوسه کننده نباشد.