برنامه بلندپروازانه آمازون برای سوپرمارکت‌ها

حکاک: مدتی است آمازون روی طرح “سوپرمارکت آینده” کار می‌کند و همین تلاش، سوپرمارکت‌ها را ناگزیر کرده برای مقابله با پیامدهای هجوم آمازون نه تنها با رقیب دیرینه آن همکاری می‌کنند بلکه ‌بکوشند به یاری روبات‌ها و دستیارهای مجازی بر کیفیت خدمات خود بیافزایند.

سوپرمارکت آمازون

برنامه بلندپروازانه آمازون برای سوپرمارکت‌ها

خرید اینترنتی هر روز نه تنها ساده‌تر می‌شود بلکه عرصه‌های بیشتری را هم در بر می‌گیرد. غول اینترنتی آمازون در برخی شهرهای آمریکا از جمله سیاتل طرحی را به اجرا گذاشته که می‌تواند آینده‌ خرید از سوپرمارکت را متحول کند. در این طرح مشتری اپلیکیشن “آمازون‌گو” را فعال و بارکد گوشی خود را هنگام ورود به سوپرمارکت اسکن می‌کند. در ادامه هر کالایی که مشتری از قفسه‌ها برمی‌دارد به صورت خودکار به فهرست خرید او اضافه می‌شود. مشتری در پایان از سوپرمارکت خارج می‌شود، بدون این‌که در صف بایستد یا پرداخت کند. پس از خروج از فروشگاه، هزینه خرید از حساب آمازونِ فرد کسر می‌شود.

این طرح پس از آن در آمازون کلید خورد که این شرکت بهای کلانی که برای خرید فروشگاه زنجیره‌ای “هول فودز” (Whole Foods) پرداخت. پس از آن آمازون مشغول جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان شده‌است. این شرکت حتی می‌خواهد میمیک مشتریان در هنگام مواجهه با کالاها را تجزیه و تحلیل کند و بر اساس آن طراحی داخلی سوپرمارکت‌ها و جای محصولات مختلف را تعیین کند گرچه هنوز برای جمع‌آوری برخی اطلاعات موانع حقوقی وجود دارد.

جنب‌وجوش آمازون در این عرصه، نگرانی فروشگاه‌های رقیب را برانگیخته است. گروهی برای فرار از ورشکستگی به سراغ گوگل، رقیب دیرینه‌ آمازون رفته و امکان خرید کالاهای خود را از طریق دستیارهای صوتی گوگل فراهم کرده‌اند.

فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت آمریکا از یک سو با گسترش فروش اینترنتی، به حمایت از شعبه‌های خود پرداخته و از سوی دیگر به سراغ روبات‌ها رفته‌ تا جایی که وظیفه‌ انبارداری را به روبات‌ها سپرده‌است علاوه بر این روبات‌هایی در راهروها حرکت می‌کنند و از قفسه‌های خالی یا قیمت‌های اشتباه آمار می‌گیرند تا کارمندان وقت بیشتری برای رسیدگی به مشتری‌ها داشته‌باشند. این فرایند از نظر اقتصادی هم به سود مشتریان است چرا که اگر روبات‌ها متوجه شوند کالایی بیش از اندازه در فروشگاه وجود دارد، وال‌مارت آن‌ها را به قیمت پایین‌تر حراج می‌کند.

به باور کارشناسان، مجموع اقدامات یادشده بیش از پیش سبب کاهش قیمت‌ها خواهد شد و فروشگاه‌هایی که به این موج نپیوندند، زیر فشار قرار خواهند گرفت. بنا بر پژوهشی از شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری “کردیت سوئیس” تا ۵ سال دیگر تا یک‌چهارم از هزار و ۱۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای در آمریکا از عرصه‌ رقابت حذف خواهند شد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *