آماری که به طور رسمی از سوی فروشندگان بزرگ جهان مانند آمازون و.. از فروش در آخرین جمعه نوامبر منتشر شده گویای ارزش چشمگیر خریدهای مردم است؛ رکوردهای قابل تأملی شکسته شده و مرزها خصوصا در فروش اینترنتی جابهجا شدهاست.
به عنوان نمونه، شهروندان آمریکایی در جمعه سیاه و در مدت ۲۴ ساعت، بیش از ۵ میلیارد دلار از فروشگاههای آنلاین خرید کردهاند که حدود ۱۷ درصد بیشتر از رقم فروش سال گذشته است. در این میان فروش ۲.۴ میلیارد دلاری آمازون در جمعه سیاه بیشتر از دیگران به چشم آمد.
خریدهای مستقیم از فروشگاهها اما یک درصد کاهش را در مقایسه با سال گذشته نشان میدهد. این در حالی بود که حراج جمعه سیاه امسال با حضور حدود ۶۷۰۰ فروشگاه بزرگ برگزار شد.
انگلیسیهای “ناخن خشک” اما در حراج جمعه سیاه امسال فقط ۸ میلیارد پوند خرید کردند. با وجود تخفیفهای بالا، خریداران اشتیاق زیادی برای هجوم به فروشگاههای معروف بریتانیا نشان ندادند و ازدحامی در فروشگاههای بزرگ که فروش آنلاین دارند، بچشم نمیخورد.
اولین تجربههای ایرانی
حراج بزرگ امسال با اولین جمعه آذر ماه در ایران همزمان بود و همین بهانه خوبی به دست برخی فروشگاههای آنلاین و سنتی ایرانی دادهبود تا با تقلید از فرنگیها، تبلیغات فراوانی برای حراج در روز سوم آذر داشته باشند.
این اگرچه اولین تجربه ایرانیها از حراج بزرگ نبود اما حضور پررنگتر استارتاپهای اینترنتی مانند “دیجیکالا” و “بامیلو” که با شعارهای تبلیغاتی خاص خود امسال وارد رقابت با فروشگاههای سنتی شدهبودند، پیشبینیها را درباره موفقیت حراجها بهبود بخشیده بود ولی آنچه آمار غیررسمی تعداد تراکنشهای اینترنتی نشانمیدهد از عدم موفقیت این تلاشها حکایت دارد.
افزایشی ۱۰ درصدی
مراجعه به شرکتهای پیاسپی که درگاههای اینترنتی آنها در فروشگاههایی که در روز جمعه گذشته حراج داشتند، فعال بود و دریافت اطلاعات غیررسمی نشانمیدهد تعداد تراکنشهای اینترنتی ثبت شده در روز جمعه سوم آذر ماه سال ۹۶ نسبت به جمعه هفته قبل از آن یعنی ۲۶ آبان ماه فقط ۱۰ درصد و نسبت به اولین جمعه آذر ماه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشتهاست.
این آمار اگرچه غیررسمی است اما اگر تقریبا هم درست باشد، گویای عدم استقبال خریداران از حراجهای استارتاپی است گرچه ممکن است بخشی از خریدها هنگام تحویل و با استفاده از کارتخوانهای سیار یا به صورت نقد تسویه شوند.
گزارش “پشوتن پورپزشک” مدیرعامل بامیلو البته نشانمیدهد بخش زیادی از خریدها به صورت آنلاین و اینترنتی تسویه شدهاست. به گفته او “امسال در حراجمعه ۶۴ درصد از کاربران از موبایل و تنها ۳۶ درصد از دسکتاپ استفاده کرده بودند”.