دستگاههای خودپرداز از جمله دستگاههایی هستند که با وجود تنوع و تفاوتهای فراوانی که در مدل، کاربرد و خدمات دارند، به طور گسترده در همه نقاط دنیا مورد استفاده قرارمیگیرند. با این حال، چگونگی و میزان استفاده از آنها متفاوت است. این تفاوت میتواند معلول نوع مقررات حاکم بر بازار پول هر کشور، هزینههای استفاده از این دستگاه، فرهنگ عمومی و حتی نرخ تورم و… باشد. اینفوگرافیک زیر نتایج حاصل از پژوهشی را نشان می دهند که بتازگی مجموعهTransaction Network Services TNS)) نظرسنجی گستردهای از مردم کشورهای آمریکا، انگلستان و استرالیا انجام دادهاست. در این نظرسنجی از ۱۰۳۷ نفر آمریکایی، ۱۰۱۰ نفر انگلیسی و ۱۰۰۲ نفر استرالیایی سؤالاتی پرسیده شده که چگونگی و میزان استفاده آنان از دستگاههای خودپرداز را در این سه کشور نشانمیدهد.
نتایج این نظرسنجی که شرکت “ایرانارقام” به عنوان یکی از شرکتهای باسابقه در کشورمان آن را ترجمه و در اختیار حکاک قرار دادهاست، بخوبی نشانگر تفاوتهای چشمگیر در نحوه استفاده از خودپرداز در کشورها و تأثیر عوامل متعدد بر کارکردهای این ماشین در نقاط مختلف دنیا است.
در میان مردم این سه کشور، انگلیسیها بیشترین استفاده را از خودپرداز دارند به گونهای که اغلب آنها حداقل هفتهای یک بار پای خودپردازها میروند.
آمریکاییها اما بیرغبتترین مردم به استفاده از خودپردازها هستند و ۳۴ درصد آنها معمولا ماهی یک بار از خودپردازها استفاده میکنند.
مردم پای خودپردازها چه میکنند؟
با وجود این تفاوت، اغلب مردم در این سه کشور در نوع استفاده از خودپرداز شبیه هم هستند؛ ۶۰ درصد افراد مورد پرسش از خودپرداز تنها برای دریافت پول نقد استفادهمیکنند و سایر خدمات این ماشینها بکارشان نمیآید.
احساس عدم امنیت! هنوز؟
یکی از مسائلی که با این نظرسنجی مشخص شده این است که هنوز هم عده افرادی که نسبت به امنیت استفاده از خودپردازها بدبین هستند، کم نیست. ۲۵ درصد یعنی حدود یکچهارم از شرکتکنندگان در این نظرسنجی گفتهاند استفاده از خودپردازها امن نیست.
دو پاسخ به سود و ضرر طرفداران شعبهداری
با این وجود دلائل عمدهای که برخی را از خودپردازها دور میکند هم در نوع خود جالب و برای کشور ما قابلتوجه است؛ حدود یکسوم از افراد گفتهاند برای این سراغ خودپردازها نمیروند که برای خرید دیگر لازم نیست پول نقد پرداخت کنند و پرداختهای خود را با ابزارهای پرداخت الکترونیک انجاممیدهند. این آمار شاید برای مدافعان ابزارهای پرداخت الکترونیک مانند کیفپول و… خیلی شیرین باشد اما پاسخ یکسوم دیگر از آنهایی که سراغ خودپرداز نمیروند خیلی جالبتر است؛ آنها گرفتن پول نقد از شعبه را به خودپرداز ترجیح میدهند!
این تفاوت اما در هر یک از سه کشوری که نظرسنجی انجام شدهاست، علل مختلفی دارد؛ انگلیسیها عمدتا به خاطر بیاعتمادی به ناامن بودن خودپردازها سراغ دستگاهها نمیروند. آمریکاییها اما بیشتر ترجیح میدهند از شعب بانکها پول دریافت کنند و استرالیاییها هم با دسترسی به ابزارهای پرداخت الکترونیک نیازی به خودپردازها نمیبینند.
ترکیب سنی خودپردازیها
ترکیب سنی استفادهکنندگان از خودپرداز هم جالب است. بیشترین استفادهکنندگان از خودپرداز در این سه کشور یعنی ۴۳ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن دارند. ۴۲ درصد هم ۱۸ تا ۲۴ سال دارند. ۳۵ تا چهل سالهها با ۱۸ درصد فراوانی در رتبه سوم کاربران خودپرداز قرار دارند و کمترین علاقمندان خودپرداز هم افراد ۵۵ سال به بالا هستند.