نتایج یک نظرسنجی علمی نشان‌می‌دهد

تبلیغات بانکی چگونه پول مردم را هدر می‌دهد؟

نتایج یک نظرسنجی علمی از جامعه هدف مردم سرایر کشور نشان‌می‌دهد بانک‌های ایرانی با تبلیغات به شیوه‌های فعلی در واقع پول سهامداران را هدر می‌دهند و قیمت تمام‌شده تجهیز منابع را بالا می‌برند

تبلیغات بانکی

به گزارش حکاک، بانک‌های ایرانی تبلیغات آن هم تبلیغات پرهزینه در رسانه‌هایی مانند رادیو تلویزیون یا سازه‌های محیطی را یکی از ضروری‌ترین ابزارهای جلب مشتری و جذب سپرده می‌دانند و بر اساس همین باور هم طی سه دهه اخیر شبکه بانکی اعم از دولتی و خصوصی پای ثابت تبلیغات در هر حوزه‌ای که فکرش را بکنید بوده‌اند از تیزرهای تبلیغاتی گرفته تا تبلیغات دور زمین‌های ورزشی و بیلبوردهای عریض و طویل در بزرگراه‌ها.

با وجود رواج استفاده بانک‌ها از ابزارهای تبلیغاتی کمتر آمار قابل استنادی از هزینه‌های صرف شده برای این شیوه از بازاریابی و جلب مشتری توسط بانک‌ها تا کنون منتشر شده‌است. آنچه اما مسلم است بانک‌ها این هزینه‌ها را در  قالب هزینه‌های جاری در صورت‌های مالی خود درج می‌کنند و بر همین اساس هم بر درآمدها، سود و حقوق صاحبان سهام از یک سو و نرخ بهره تسهیلات اثرگذار است.

گذشته از این تأثیر مالی، میزان اثرگذاری این شیوه از تبلیغات در جلب مشتری و جذب سپرده ها  نیز مشخص نیست و تحقیقات قابل استنادی درباره رابطه این نوع تبلیغات با رفتار جامعه در قبال بانک‌ها انجام نشده یا دستکم به صورت شفاف منتشر نشده است.

بتازگی مؤسسه آی‌وین با انجام یک نظرسنجی تلفنی به سفارش پایگاه خبری حکاک به بررسی میزان اثرگذاری تبلیغات بانک‌ها بر افکار عمومی پرداخته است.

تبلیغاتی که به خاطر نمی‌ماند

در این نظرسنجی نزدیک به ۴۴ درصد افراد گفته‌اند که تبلیغات بانک‌ها را یا ندیده‌اند یا اینکه توجهی به آن نکرده‌اند و مورد توجه‌شان قرار نگرفته‌است.

آی‌وین،حکاک،نظرسنجی چهار

در میان کسانی که تبلیغات یک بانک را به خاطر آورده‌اند اما بانک آینده بیشترین سهم را داشته‌است.

نام کدام بانک بیشتر در خاطر مردم مانده است؟

مخاطبان این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که نام یک بانک را در حال حاضر به خاطر می‌آورید، بگویید پاسخ‌های ذیل را داده‌اند:

آی‌وین،حکاک،نظرسنجی یک

همانگونه که از نمودار فوق پیداست، بانک ملی با ۸۵ بار انتخاب بیشترین، بانک‌پارسیان با ۷۳ بار در رتبه دوم و بانک ملت با ۵۳ بار در رتبه سوم از لحاظ انتخاب مخاطبین قرار گرفته است.

دلیل انتخاب بانک

وقتی از مخاطبان سؤال شد چرا نام بانکی را که نام برده‌اند به خاطر داشته‌اند، در ۴۵ درصد موارد، داشتن حساب اصلی در آن بانک را به عنوان علت عنوان کرده‌اند. ۲۹ درصد نیز رضایت از خدمات بانک نام برده شده را علت دانشته‌اند. جالب اینجاست که تنها ۴ درصد پاسخ‌دهندگان از تبلیغات به عنوان علت ماندگاری نام آن بانک در ذهن خود نام برده‌اند!

آی‌وین،حکاک،نظرسنجی دو

کدام روش تبلیغاتی

شرکت کنندگان در این نظرسنجی تبلیغاتی رادیو و تلویزیونی بانک‌ها را بیشتر از سایر تبلیغات به خاطر دارند. تبلیغات در سازه‌های محیطی مانند بیلبوردها در جایگاه دوم قرار دارد ولی نکته مهم اینجاست که ۲۱ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی به خاطر ندارند تبلیغ بانک مورد نظر خود را کجا و در چه رسانه‌ای دیده‌اند!

آی‌وین،حکاک،نظرسنجی سه




One thought on “تبلیغات بانکی چگونه پول مردم را هدر می‌دهد؟

  1. م

    ١-نظر سنجی در چه شهری بوده
    ٢-نمونه ها تصادفی بودند یا انتخاب شدند و در چه مناطقی از شهر
    ٢-از میان چه گروه سنی
    ٣-پاسخ مربوط به خانم ها است یا اقایان
    ۴-شغل مصاحبه شوندگان
    و…
    کیلویی نظر سنجی نمی کنند موسسه گرامی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *