به گزارش حکاک، غلامحسن تقینتاج، مدیر بانکی و کارشناس بانکداری در گفتوگو با ایرنا گفت: همیشه تأکید شده ما در نظامِ پولی و بانکی کشورمان به دنبالِ شفافیتِ روابطِ بین همۀ فعالان و بهرهبرداران از نظام بانکی هستیم. مفاد قانونِ عملیاتِ بانکی بدون ربا، رویکرد قانون تنظیم بازارِ متشکلِ پولی و آنچه در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «لوایح دوگانه» در حال بررسی است، همگی با همین رویکرد تدوین و ابلاغ و اجرا شدهاند. در واقع ما به دنبال آن بوده و هستیم که روابطِ بین فعالان و بهرهبردارانِ خدمات بانکی را شفاف کنیم.
وی ادامه داد: آن چیزی که تا کنون اتفاق افتاده متاسفانه این اصلِ مبنایی را محقق نکرده است؛ یکی از نمونههای بارز این عدم شفافیت، نامشخص بودن هزینههای آشکارِ خدمات الکترونیکی بانکی است. سالانه ارقام هنگفتی در قالب هزینههای خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک در شبکه بانکی صرف میشود که هیچ شفافیت قابل اتکایی در مورد آنها برای تمام بهرهبرداران وجود ندارد. مردم گمان میکنند این خدمات رایگاه یا تقریبا رایگان است اما صورتهای مالی بانکها نشان میدهد این خدمات نه تنها رایگان نیست بلکه هزینه های آن به طور غیرمستقیم و ناعادلانه ای به پای مردم است.
مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به هزینههایی که برای زیرساختهای بانکداری و پرداخت الکترونیک انجام شده و میشود، گفت: متاسفانه این هزینهها تا کنون از بهرهمندان این خدمات دریافت نشده و به طرز نادرستی منافع بقیۀ اشخاصی که در بانکها صاحبِ حق و نفع هستند را تحت تأثیر منفی قرار داده است. در واقع هزینههای خدماتِ الکترونیکی در ردیف هزینه ثبت میشود. به عبارت دیگر تناه بخشی از هزینه هایی که بابت خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک در ترازِ صورت مالی بانکها نشسته است باید با نرخِ سود بالاتر برای وامها جبران شود و بخشِ اصلی آن را باید سهامداران بانکها مُتقبل شوند. در بانکهای دولتی هم طبیعتاً به هزینههای ملی تحمیل میشود.
نتاج افزود: به این ترتیب ضمن اینکه یک اصلِ مبنایی در نظام بانکی ایران زیر پا گذاشته شده است، به دلیل عدم تامین هزینههای خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک، رفتارهای اقتصادی در نظام بانکی هم از مدار اقتصادی خارج شده است. این در حالی است که نظام بانکی نقشِ ویژه ای در اقتصاد ملی ما دارد؛ اگر درست کار کند، منافع آن را همۀ بخشهای اقتصادی خواهند دید و اگر به صورت بیمارگونه در بخش خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک عمل کند که متاسفانه تا الان اینگونه بوده، حتماً زیانش به تمام بخشهای اقتصادِ کشور سرایت پیدا میکند، کما اینکه تا الان هم همینطور بوده است.
این کارشناس بانکی تأکید کرد: هزینههای بانکداری و پرداخت الکترونیک در ایران به مراتب بیشتر از آمارهایی است که اعلام میشود؛ با افزایشِ شدیدِ قیمتِ ارز حتماً هزینۀ جاری آن بیشتر از آن قبل هم خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که با این وضع چرا بانکها همچنان این خدمات را تبلیغ میکنند، گفت: علت اینکه برخی از بانکها شدیداً روی این حوزه دارند تبلیغ میکنند این است که شرکتهای ارائهدهندۀ خدمت که کارمزدها و مبالغ را دریافت میکنند متعلق به خودشان است. به این ترتیب منهای مقداری که سهم شاپرک و شرکت خدمات است، مبالغی که برای این خدمات هزینه کردهاند، دوباره از شرکت پیاسپی دریافت میکنند.
نتاج افزود: این یکی از مصادیق همان عدم شفافیت است؛ روابطِ بین بانک با مشتری و کسی که از خدمات بهرهمند است، متاسفانه به صورت واضح تعریف نشده است. به همین خاطر کاملا محرز است که بانکها هم از محلِ رسوبِ حسابها بهره میبرند و در صورتی که شرکت پیاسپی داشته باشند علاوه بر سود حاصل از رسوب در حسابها، بخشی از کارمزدی که پرداخت کردهاند را هم از شرکت متعلق به خودشان دریافت میکنند. به این مبالغ باید ودایع پذیرندگان بابت دستگاههای کارتخوان را هم اضافه کد.
وی افزود: به مسلم است که درآمدهای کارمزدیِ حاصل از خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک پاسخگوی هزینهها نیست چه هزینههای زیرساختی و چه هزینههای جاری بنابراین حتما و قطعا این مدل نیازمند بازنگری و تصحیح است. نکته مهم اما این است که همه هزینه ها را نباید سمت کاربران ببریم چرا که در آن صورت قطعا شکست میخوریم.