این روزها به هر حوزهای که سرک میکشیم، ردِّ پایی از استارتاپها میبینیم؛ از حملونقل گرفته تا خشکشویی و رستوران. کمتر استارتاپی اما جرأت کردهاست به حوزه حساس و سنتی صنایعدستی ورود کند. شاید “زبردستان” تنها استارتاپی باشد که سرمایهگذاران آن ریسک حضور در چنین کسبوکار حساسی را پذیرفتهاند و از آن مهمتر پا را از مرزهای ایران هم فراتر گذاشتهاند.
سامانه زبردستان به عنوان اولین و بزرگترین استارتاپ فعال در حوزه صنایعدستی بیش از ۶ هزار محصول از ساختههای هنرمندانه اساتید صنایعدستی ایران را به نمایشگاه آرتیجیآنا در میلان ایتالیا بردهاست تا دنیا نظارهگر پیوند هنر کهن و دانش نوین ایرانیان باشد.
زبردستان با هدف رونمایی پلتفرم توسعه صادرات زبردستان در غرفهای ۱۲۰ متری در نمایشگاه آرتیجیآنا میلان شرکت کردهاست. مساحت پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حدود ۱۰۰۰ متر مربع است، حضور زبردستان با غرفهای ۱۲۰ متری که ۱۲ درصد فضای پاویون ایران را به خود اختصاص میدهد، بسیار جذاب و چشمگیر است.
در این غرفه بیش از شش هزار محصول از هزار هنرمند معتبر ایرانی عرضه شدهاست. محصولات نیز به شیوه هایپرمارکتی به بازدیدکنندهها عرضه میشود تا بتوانند ارتباط مستقیمی با آثار برقرار کنند. تمام آثار با نام هنرمند و با برند زبردستان در این فضا، در معرض دید شرکتکنندگان خارجی قرار دادهشدهاند.
در دورههای اخیر این نمایشگاه، کمتر از ۵۰ هنرمند ایرانی موفق به حضور و عرضه محصولات خود شدهبودند؛ چراکه هزینههای حضور در این رویداد در مقایسه با درآمد حاصل از فروش محصولات، توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل زبردستان سعی دارد با حضور در این نمایشگاه، به نمایندگی از جمعیت گستردهای از هنرمندان ایرانی، امکان عرضه محصولات آنها را فراهم کرذهاست.