به گزارش حکاک از یورونیوز، آنگولا یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت در جهان است. این، بسته به وضعیت بازار جهانی نفت هم موهبتی برای این کشور محسوب میشود و هم میتواند به اقتصاد آن ضرر بزند. به همین دلیل هم آنگولا سعی میکند با کمک سرمایهگذاران بین المللی، اقتصاد خود را تنوع بخشیده و بخشهای دیگر اقتصادش را نیز گسترش دهد.
مرور اقدامات و برنامههای این کشور آفریقایی در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی میتواند و باید تجربه مناسبی برای ایران باشد خصوصا در شرایطی که درآمدهای حاصل از صادرات نفت بیش از هر زمان دیگری دستخوش نااطمینانی است.
آنگولا یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت در جهان است؛ این، بسته به وضعیت بازار جهانی نفت هم موهبتی برای این کشور محسوب میشود و هم میتواند به اقتصاد آن ضرر بزند. به همین دلیل هم آنگولا سعی میکند با کمک سرمایهگذاران بین المللی اقتصاد خود را تنوع بخشیده و بخشهای دیگر اقتصادش را نیز گسترش دهد.
به همین خاطر این کشور به دنبال متنوع کردن اقتصاد است تا از وابستگی اش به نفت بکاهد و در این مسیر به وضوح در راه متنوع کردن اقتصاد توجه اش به توسعه زیرساخت هاست.
برای مثال در لائوکا در مرکز کشور آنها در حال ساخت سد بزرگی بر رودخانه کوانزا هستند. بزرگترین سدی که در حال حاضر در آفریقا در حال ساخت است و در چند روز آینده بخشی از آن راه اندازی می شود.
هلدر خورخه پدرو مهندس عمران می گوید: قدرت سد لائوکا ۲۰۷۰ مگا وات است. این میزان برای شهری با ۸ میلیون جمعیت کافی است. لائوکا ظرفیت تولید انرژی کشور را دوبرابر می کند.
سرمایهگذاری به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سدی غول پیکر با ۱۵۶ متر ارتفاع و بیش از ۱۲۰۰ متر عرض. این سد تاثیر مستقیمی بر کل اقتصاد آنگولا دارد.
الیاس دانیل ایستوآو مدیر پروژه سد لائوکا می گوید: این پروژه باعث میشود صنایع جدید ایجاد شود و آنها محصولاتشان را با قیمت پایینتر تولید کنند زیرا از انرژی ارزانتر، مطمئنتر و تضمین شده برخوردار خواهند شد و نیاز به استفاده از منابع جایگزین مانند ژنراتور نخواهند داشت.
اگر دسترسی به برق یکی از کلیدهای توسعه آنگولا باشد، تنوع زیستی فوقالعاده این کشور نیز یکی دیگر از ثروتهای آنهاست. یکی از مواردی که در این پروژه به آن توجه شده است.
هلدر خورخه پدرو می گوید: ما احیای جنگل هایی که تخریب شده بود را آغاز کرده ایم که معادل ۷۰ زمین فوتبال است. علاوه بر این درجریان پر کردن مخزن سد، یکی از دغدغه های ما حفاظت از رودخانه برای حفظ تنوع زیستی بود تا حیات در امتداد رودخانه ادامه یابد.
در چهار سال گذشته بیش از ۸ هزار نفر از ۱۸ استان مختلف آنگولا در این پروژه کار کردهاند. بسیاری از آنها به مدیر، نجار یا بنا تبدیل شدهاند. ایده این بوده است که آنها با یادگیری در این پروژه بتوانند در پروژه های آینده کار کنند. پروژه ساخت سد بزرگتری که در ۳۰ کیلومتری اینجا بنا خواهد شد.
پروژه بزرگ دیگر در حال ساخت در آنگولا، فرودگاه جدید و بسیار بزرگی است که پیرامونش را منطقه بزرگ اقتصادی، یک شهر جدید و مرکز همایش ها گرفته است.
این پروژه، بزرگترین از نوع خودش است که تاکنون در آنگولا ساخته می شود. حدود ۳.۸ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری شده است. نخستین هواپیما در پایان سال ۲۰۱۸ که این پروژه تکمیل می شود از این فرودگاه به پرواز در خواهد آمد البته بعد از مجموع تست هایی که برای چنین فرودگاهی لازم است.
این فرودگاه قادر خواهد بود پذیرای غول پیکرترین هواپیماها همچون ایرباس «ای۳۸۰» باشد و به آخرین فن آوری های ماهواری برای کنترل ترافیک هوایی مجهز خواهد شد.
هدف ساختن این فرودگاه جذب شرکتهای هواپیمایی جدید بینالمللی، تقویت استراتژی توسعه یک مرکز آفریقایی و ۵ برابر کردن ظرفیت فرودگاهی لوآندا پایتخت آنگولا است.
دیوگنس سیلوا مدیر شرکت فرودگاهی و ناوبری هوایی آنگولا می گوید: ما با این پروژه ظرفیت فرودگاهی مان از ۳ میلیون مسافر در سال به ۱۵ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد یافت. قصد ما قرار دادن این فرودگاه بین ۳ فرودگاه اصلی در بین کشورهای جنوب صحرای آفریقا در رقابت با لاگوس و آفریقای جنوبی است.
بیشتر بخوانید:
سرمایهگذاران اماراتی پول را کجاها بو میکشند؟
چرا هیچ کشوری از تکرار آنچه در ونزوئلا میگذرد مصون نیست؟
فاصله اقتصادی میان شرق و غرب پس از ۳۰ سال اتحاد دو آلمان
جنبه های زیستمحیطی نیز به شکل جدی در نظر گرفته شده است. مثلا هواپیماهایی که در این فرودگاه فرود خواهند آمد دیگر نیاز ندارند مانند فرودگاه فعلی روی شهر دور بزنند تا در موقعیت مناسب برای فرود قرار گیرند.
از نظر تاثیر اقتصادی، این پروژه ۱۶ میلیارد دلار گردش مالی در سال ایجاد می کند و باعث ایجاد مشاغل جدید خواهد شد.
دیوگنس سیلوا میافزاید: در پیرامون پروژه فرودگاه حدود ۱۷۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد. هیچ چیزی جز این پروژه نمی تواند چنین تاثیر مهم اقتصادی روی آینده لوآندا و البته در کل آنگولا داشته باشد.
جادههای جدید و خطوط راهآهن و شهرهای جدیدی در سالهای اخیر در آنگولا ساخته شده است. بدون تردید توسعه زیرساخت ها کلید تحول اقتصادی آنگولا است.
مزیت صنعت مونتاژ بر تولید
“ال پی الکترونیکا” کارخانه مونتاژ گوشی تلفنهمراه است. این کارخانه در نزدیکی لواندا، پایتخت قرار دارد. واردات قطعات گوشی همراه در آنگولا ۳ درصد قیمت است در حالیکه تعرفه واردات یک گوشی موبایل ۲۳ درصد است. در نتیجه کارخانه ال پی الکترونیکا می تواند با رقبای خارجی اش رقابت کند.
مارکو تاوارس، مدیر تجاری کارخانه میگوید: ۷۰ درصد جمعیت آنگولا توان مالی خرید گوشی موبایل را ندارند. ما هم این گوشیها را برای این قشر میسازیم. [به خاطر پایین بودن تعرفه واردات قطعات گوشی تلفن همراه] میتوانیم قیمتها را کاهش بدهیم.
این کارخانه میتواند ۳۰ هزار گوشی موبایل در عرض یک ماه تولید و ۱۸۰ شغل در آنگولا ایجاد کند.
سرپرست انجمن یک انجمن تجاری نیز میگوید “حوزههای زیادی برای سرمایهگذاری در آنگولا وجود دارد”. آگوستینهو کاپایا، سرپرست انجمن تجاری CEEIA میگوید: سرمایهگذاری در حوزه کشاورزی، صنایع و صنعت پردازش، هم فرصتهای خوبی برای بازار کار وجود میآورد، و هم به نفع صادرات کل کشور است. بعد از گذشت ۲۰ سال از جنگ داخلی آنگولا، هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. آگوستینهو کاپایا در این باره میگوید: باید همه چیز را از نو بسازیم، جادهها، سیستم انرژی و آبرسانی نیاز به بازسازی دارند.
رونق صنعت کشاورزی، رونق صادرات
آنگولا زمانی یکی از مناطق حاصلخیز آفریقا بشمار میآمد و صادرات محصولات کشاورزی به اقتصاد این کشور کمک میکرد اما گسترش جنگ داخلی به این مسئله ضربه زده بود. اکنون شرکت کشاوزی «گراسول» خارج لوآندا بیش از ۶۰ نوع میوه و سبزی تولید میکند. در گلخانههای این شرکت برای تولید خیار از روش آبیاری قطرهای استفاده میشود. در اینجا حسگرهایی برای تنظیم مخلوط آب و مواد مغذی وجود دارد.
کنستانتینو سزار، مدیر بخش فروش و روابط عمومی شرکت «گیراسول» میگوید: ما متفاوت هستیم زیرا از فناوریهای نوین استفاده میکنیم. محصولاتی تولید میکنیم که هم پاسخگوی نیازهای بازار داخلی است و هم متناسب با بازارهای جهانی. هدفمان در وهله اول تامین نیاز بازارهای داخلی است سپس می خواهیم محصولاتمان را به بازارهای جهانی نیز عرضه کنیم.
در حال حاضر بیش از یکهزار و صد نفر در مزارع «گیراسول» کار می کنند. این محصولات برای عرضه در سوپر مارکت ها، رستوران ها و هواپیمای بسته بندی می شوند.