به گزارش حکاک از یورونیوز، بخشی از این سرمایهگذاری، راهاندازی یک پالایشگاه و یک مجموعۀ نفتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در بندر گوادر پاکستان است. این بندر در پایان کریدور اقتصادی چین-پاکستان و در فاصلهای نهچندان دور از بندر چابهار ایران قرار دارد.
قرار است در جریان دیدار آیندۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستانسعودی از اسلامآباد چندین توافقنامۀ تجاری در راستای اجرایی شدن این سرمایهگذاریها امضا شود.
پاکستان و عربستان ماههاست که با یکدیگر دربارۀ جزئیات این قراردادهای اقتصادی گفتگو میکنند و بنا بر اعلام یکی از مقامات ارشد اسلامآباد، مذاکرات بخوبی پیش رفته و به این ترتیب یکی از بزرگترین سرمایهگذاریهای عربستان در پاکستان که تا کنون سابقه نداشته است، اجرایی خواهد شد.
پیش از این وال استریت ژورنال نیز اخباری دربارۀ پیشنهاد کمک و سرمایهگذاری ۳۰ میلیارد دلاری عربستان و اماراتعربیمتحده به پاکستان اخباری را منتشر شده بود. هر کدام از این دو کشور تا کنون مبلغ ۳ میلیارد دلار در بانک مرکزی پاکستان سرمایهگذاری کردهاند و همچنین پذیرفتهاند که بازپرداخت ۶ میلیارد دلاری بدهی اسلامآباد برای واردات نفت را به تعویق بیندازند.
عمران خان، نخستوزیر پاکستان از زمان رسیدن به قدرت در ژوئیه گذشته، دو بار به عربستان سعودی سفر کرده است. او از معدود افرادی بود که در اکتبر گذشته در نشست بینالمللی سرمایهگذاری ریاض موسوم به «داووس در صحرا» شرکت کرد؛ نشستی که در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامهنگار منتقد سعودی توسط عوامل حکومت عربستان از سوی جامعه جهانی تحریم شد.
عمران خان برای جذب سرمایه گذاریها به قطر و ترکیه (دو رقیب منطقهای ریاض) و به چین نیز سفر کرد.
هدف از سرمایهگذاریهای عربستان در پاکستان چیست؟
عربستان مانند بسیاری از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان به سرمایهگذاریهای گسترده در پالایشگاهها و پروژههای پتروشیمی سراسر جهان روی آورده است و بندر گوادر نیز دارای پتانسیلهای اقتصادی فراوانی است.
این بندر در چارچوب کریدور اقتصادی چین-پاکستان، به یک مرکز صنعتی پیشرو تبدیل خواهد شد. بندری که از مسیر آن دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی، افغانستان، خاورمیانه و آفریقا آسان است و به گفته کارشناسان، با خط لولۀ گوادر به چین، زمان تحویل نفت از چهل روز به ۷ روز کاهش مییابد.
اما عربستان با سرمایهگذاری در پاکستان اهداف ژئوپولیتیک را نیز دنبال میکند بویژه آنکه ایران، رقیب عربستان در منطقه در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی بهرهبرداری بینالمللی از بندر چابهار را آغاز کرد. یک مسیر کلیدی که افغانستان را به دریا متصل میکند و به هند اجازه میدهد تا با عبور از دشمن تاریخی خود پاکستان، فعالیتهای تجاری خود را گسترش دهد.