به گزارش حکاک، نظرسنجیها و بررسیهای چند ساله اخیر مرکز پژوهشهای مجلس درباره فضای کسبوکار در ایران نشانمیدهد، دسترسی به منابع مالی بخصوص تسهیلات بانکی، یکی از بزرگترین مشکلات صاحبان مشاغل و کارآفرینان در ایران است.
کمبود منابع، دشواری مقررات و ضوابط دسترسی به همین منابع اندک، نرخ بهره بالا و… از جمله موانعی هستند که باعث شده، صاحبان صنایع و تولیدکنندگان از تأمین مالی به عنوان اصلیترین مشکل خود یاد کنند.
در این میان اما تأمین مالی خصوصا برای بنگاههای کوچک و متوسط یکی از مسائلی است که در بسیاری از کشورها موضوع اختلاف دولت، بانکها و کارآفرینان است. دولتها میدانند برای اشتغالزایی به این بنگاهها نیاز دارند. بانکها دائما از فراهم نبودن شرایط این بنگاهها برای دریافت وام مینالند و کارآفرینان هم از دولت وبانکها گلایه دارند.
در کشور ما هم گذشته از اینکه تأمین مالی برای تمام بنگاهها از جمله دشوارترین کارها است، بنگاههای کوچک و متوسط بیشتر از دیگران بابت عدم دسترسی به منابع مالی در خطر هستند. اتحادیه اروپا برای حل این مشکل طی سالهای اخیر روشهای متعددی بکار گرفتهاست.
از جمله این روشها، ایجاد “انجمن کمک به طرحهای ابتکاری تجاری” یا همان «ادی» (ADIE) در فرانسه است. این انجمن از بدو تأسیس توانستهاست به عنوان ابزار بسیار مؤثری به این منظور فراهم کردن حق امتیازهای کوچک و فراگیر عمل کند. این انجمنبه افرادی که میخواهند کسب و کار جدیدی براه بیندازند ولی به منابع بانکی دسترسی ندارند، وامهای کوتاه مدت میدهد.
برونو گوتیه، مسئول این انجمن در شهر لیون فرانسه در اینباره میگوید: “این روش به کسانی که با روشهای مرسوم، امکان دریافت وام از بانکها را ندارند، اعتبارهای لازم برای راهاندازی کسبوکارهایی را میدهد که قبلا موفقیتشان در جاهای دیگر آزموده شده و در نتیجه در همان آغاز کار معلوم است که شانس موفقیتشان زیاد است”.
این انجمن در سال ۱۹۸۹ میلادی شکل گرفت و از آن زمان تاکنون بهطور متوسط ۲۲۵ شغل جدید ایجاد کرده است.
فیلیپ ریبو یکی از کسانی است که توانسته با ابزارهای انجمن «ادی» کسب و کار جدیدی شروع کند. او قبلا آشپز بوده و عاشق باغبانی است. فیلیپ در ۴۸ سالگی تصمیم گرفته است کسبوکار خودش را راه بیندازد. او پس از مراجعه به اداره کاریابی در فرانسه با انجمن «ادی» آشنا شد. فیلیپ میتواند با وام ۵۰۰۰ یورویی که این انجمن در اختیارش قرار میدهد به آرزویش برسد.
فیلیپ ریبو میگوید: “به نظر من وام ۵۰۰۰ یورویی با مدت بازپرداخت دو سال و نیم منطقی است. به نفعم بود که از برنامه استفاده کنم”.
بیشتر بخوانید:
در اروپا چگونه کارآفرینی را آموزش میدهند؟
اروپا چگونه از استارتاپها حمایت میکند؟
فیلیپ توانست با استفاده از این وام و کمک مالی منطقهای، تجهیزات لازم را خریداری کند. او همچنین با بزرگترین شرکت ارایه خدمات پرستاری، نظافت و باغبانی در فرانسه توافقنامهای امضا کرده است تا از اسم شرکت، آموزش و محدوده خاصی از مشتریان شرکت بهره ببرد.
فیلیپ ریبو میگوید: “یک تیم کامل از این شرکت من را در ابتدای کار همراهی میکنند. به محض اینکه کمک لازم داشته باشم با آنها تماس میگیرم و بلافاصله کسی را میفرستند که مشکلم را بهسرعت برطرف میکند”.
کسب و کار فیلیپ مشتریان بسیار زیادی پیدا کرده است که از کار او راضی هستند و او می خواهد یک نفر را هم استخدام کند.
برخورداری از وامها چه شروطی دارد؟
فیلیپ تنها کسی نیست که تاکنون از کمکهای انجمن بهره بردهاست. برونو گوتیه در این باره میگوید: “در عمل با این روش بیش از ۳۰۰ شرکت براه افتاده است و اگر از دیدگاه جهانی به این موضوع نگاه کنیم سالانه دهها هزار نفر در خلق کسبوکار خود از همراهی و اعتبارهای مالی لازم بهرهمند شدهاند”.
این ابتکار تاکنون چندین جایزه دریافت کرده است از جمله “جایزه ترویج کارآفرینی” در اروپا. این جایزه به برنامهها و پروژههای ابتکاری داده میشود که کارآفرینی و تأسیس شرکتهای کوچک را در سطح محلی، ملی یا منطقهای ترویج میکنند.