شاپرک چقدر به فین‌تک‌ها اعتماد دارد؟

معاون توسعه و نظارت شاپرک معتقد است فین‌تک‌ها ثابت کرده‌اند می‌توان به آنها اعتماد کرد.

محمدرضا روشن‌نژاد

شاپرک چقدر به فین‌تک‌ها اعتماد دارد؟

محمدرضا روشن‌نژاد، معاون توسعه و نظارت شاپرک، در دهمین نشست فینتاک گفت: رابطه ما با فین‌تک‌ها به گونه‌ای است که به آنها کمک کنیم. در بحث قانونگذاری می‌توانیم دو رویکرد داشته باشیم‌. نخست اینکه قوانین خود را به سختی تغییر دهیم و رویکرد دیگر اینکه براحتی قوانین را تغییر دهیم. در حوزه بانکی و مالی مساله اصلی این است که قوانین به‌گونه‌ای تنظیم شود که استحکام داشته و بازار قابلیت پیش‌بینی داشته باشد. ما با این منطق به فین‌تک‌ها نگاه می‌کنیم که حداقل مداخله و تغییرات را داشته باشیم.

او ادامه داد: فین‌تک‌ها بر مبنای تکنولوژی هستند، تکنولوژی محیط سیالی دارد و ما باید در این محیط سیال قانون‌گذاری کنیم. وظیفه ما این است که مقررات را طوری تنظیم کنیم که در بلندمدت تغییر نکند تا فردی که وارد حوزه می‌شود را پشتیبانی کند.

روشن‌نژاد با بیان اینکه فین‌تک‌ها ثابت کرده‌اند می‌توان به آنها اعتماد کرد، گفت: ما در گذشته سایت‌های فیلتر شده داشتیم اما در حال حاضر با چنین سایت‌هایی در حوزه فین‌تک‌ها مواجه نیستیم. این در حالی است که تیم فیلترینگ تغییر نکرده است اما مجموعه قانون‌گذاری یا نظارت درک کرده‌اند که فعالیت فین‌تک‌ها رفتاری طبیعی است و آنها می‌توانند بخشی از بازار را به دست بگیرند و این قابلیت را نشان داده‌اند.

روشن‌نژاد با بیان اینکه در درگاه واسط دو مساله وجود داشت، گفت: نخستین مشکل این بود که تریس تراکنش وجود نداشت که این ایرادی بود که طرف شبکه پرداخت مطرح بود. دیگری مساله شبکه بانکی بود؛ اینکه ممکن است از پول‌های تجمیع شده در حساب، استفاده دیگری شود. این دو نگرانی به چیزی تبدیل شد که شما آن را تحت عنوان پرداخت‌یار می‌شناسید.

او ادامه داد: مستند دیگری تحت عنوان پرداخت‌بان خواهد آمد که درحال حاضر به دلایلی به تعویق افتاده است. پرداخت‌بان یک کیف پول است که فراوانی کاربرد دارد و باید تریس تراکنش‌ها در آن حفظ شود.

روشن‌نژاد به ارسال نامه‌ای از سوی انجمن فین‌تک اشاره کرد و گفت: در این نامه چهار موضوع مطرح شد که مهم‌ترین آنها نگرانی کسب‌وکاری بود. نخست اینکه مساله بیمه و مالیات استارت‌آپ‌ها چگونه قابل حل است؛ که در این راستا قرار شد درآمد فین‌تک‌ها احصا شود و بخشی که برای استارت‌آپ است از بخشی که متعلق به پذیرنده پشتیبانی شده است متمایز شود.

او ادامه داد: مساله دیگر این بود که اطلاعات کسب‌وکار به رقیب داده شود. این نگرانی به‌جا بود و قرار است ما تا پایان سال جادی تغییراتی فنی را ایجاد کنیم تا اطلاعات پذیرندگان برای PSP ها مخفی باشد.

روشن‌نژاد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اجرای پرداخت‌یار به کجا رسید؟ گفت: در حال تعامل با دو شرکت هستیم و دیگر شرکت‌ها هم می‌توانند تعاملشان را با شاپرک شروع کنند.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *