هر ایرانی چقدرِ سهمش از تولید ناخالص داخلی را بابت بنزین خرج می‌کند و چقدر سهم قاچاقچیان می‌شود؟

به گزارش حکاک از یورونیوز، بررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولید ناخالص داخلی ۷۱ کشور نشان می‌دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور ونزوئلاست و بالاترین آن نیز از آن کشور سیرآلئون است. در میان کشورهای مورد بررسی، ایران از نظر هزینه نسبی بنزین در جایگاه چهل و دوم قرار گفته است. […]

کوپن بنزین

هر ایرانی چقدرِ سهمش از تولید ناخالص داخلی را بابت بنزین خرج می‌کند و چقدر سهم قاچاقچیان می‌شود؟

به گزارش حکاک از یورونیوز، بررسی نسبت قیمت بنزین به سرانه تولید ناخالص داخلی ۷۱ کشور نشان می‌دهد که کمترین هزینه نسبی بنزین متعلق به کشور ونزوئلاست و بالاترین آن نیز از آن کشور سیرآلئون است. در میان کشورهای مورد بررسی، ایران از نظر هزینه نسبی بنزین در جایگاه چهل و دوم قرار گفته است. نسبت مورد اشاره نشان می‌دهد که چند درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشورش صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود.

در حال حاضر بهای هر لیتر بنزین در ایران یک‌هزار تومان است. این در حالی است که مطابق گزارش بانک مرکزی ایران، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت جاری حدود ۱۵۰۷ هزارمیلیاردتومان بوده و مطابق اعلام مرکز آمار ایران نیز جمعیت کشور از ۸۱.۷۷ میلیون نفر فراتر رفته است.

بر این اساس درصد نسبت قیمت هر لیتر بنزین به سرانه روزانه تولید ناخالص داخلی ایران ۱.۹۸ خواهد بود. این نسبت بالاتر از کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و اسرائیل و پائین‌تر از اسپانیا، ایتالیا و روسیه است.

در میان کشورهای همسایه ایران که در این بررسی حضور دارند، پاکستان و افغانستان دارای هزینه نسبی بالاتر بنزین هستند. در افغانستان ۴۴.۷ درصد سهم روزانه هر فرد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خرید یک لیتر بنزین می‌شود و این نسبت در پاکستان ۱۷.۷ درصد است. مساله‌ای که موجب شده تا بخش خصوصی ایران نسبت به قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه‌اش اعلام نگرانی کند.

هزینه تولید بنزین

مقاومت دولت در برابر سهمیه‌بندی

مطابق اعلام اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین از ایران قاچاق می‌شود. مساله‌ای که موجب افزایش فشار کارشناسان اقتصادی بر دولت برای اصلاح قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن شده است.

با این حال دولت ایران همچنان اصرار دارد تا کالاهای اساسی مورد مصرف مردم را با دلار یارانه‌ای وارد و عرضه کند، اقدامی که با رشد فزاینده قاچاق این کالاها دولت را ناگزیر به سهمیه بندی و توزیع کوپنی این اقلام خواهد کرد.

به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران مطابق سیاست‌های اقتصادی جدید، دولت ایران قصد دارد تا کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در کشور را با نرخ رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی به وفور تامین کند.

به گفته جهانگیری این سیاست‌ها با هدف مقابله با آثار بازگشت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه ایران طراحی شده است.

تحریم‌هایی که در پی خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای گروه کشورهای ۱+۵ با ایران به مرحله اجرا در خواهد آمد و در دو مرحله اعمال خواهند شد تا محدودیت‌های مالی و تجاری را به اقتصاد ایران تحمیل کنند.

بر این اساس دولت از بیش از ۵ ماه پیش سعی کرده تا با تخصیص دلار رسمی ۴۲۰۰ تومانی به واردات اقلام اساسی مانع جهش قیمت کالاهای پرمصرف و ضروری در بازار شود؛ اقلامی همچون بنزین، آرد گندم، دان مرغ و برنج. چرا که در طول ۹۰ روزی که آمریکا از برجام خارج شده، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ایران از حدود ۶ هزار تومان تا ۱۱ هزارتومان افزایش یافته است. حال دولت ایران در تلاش است تا مانع تاثیر رشد ۸۳ درصدی نرخ دلار آزاد بر قیمت کالاهای اساسی شود.

اقدامی که موجب فراهم شدن بیش از پیش زمینه قاچاق کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان شده است.

با این حال مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تاکید بر تولید و توزیع مستمر بنزین در سراسر کشور، گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی تاکنون تصمیمی درباره تغییر قیمت بنزین نگرفته است.

علیرضا صادق آبادی اظهار کرد: هیچ گونه مشکلی در تولید و توزیع بنزین مورد نیاز در جایگاه‎های عرضه سوخت وجود ندارد.

وی تولید کنونی روزانه بنزین در ۱۰ پالایشگاه کشور را بیش از ۹۰ میلیون لیتر اعلام کرد و ادامه داد: این مقار تولید در نیمه نخست پارسال، ۶۳ میلیون لیتر و سه ماه پایانی ۹۶ حدود ۷۸ میلیون لیتر بود و هم‌اکنون به حدود ۹۰ میلیون لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی گفت: هم اکنون تامین بنزین مورد نیاز استان‎های شمالی با خطوط لوله سراسری از پالایشگاه‎های تولیدی کشور به ساری و رشت منتقل می‌شود و با نفتکش‌های جاده‌پیما به انبار نفت چالوس در غرب مازندران حمل می‌شود.

صادق آبادی، خبر تعطیلی جایگاه‎های عرضه بنزین در غرب مازندران را رد کرد و افزود: هیچ یک ازجایگاه‎های عرضه سوخت در غرب مازندران و گیلان تعطیل نیست وحتی ۴۰ میلیون لیتر بنزین مازاد نیز از طریق خطوط لوله سراسری به انبارهای ساری ورشت تزریق شده است.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه کمبود بنزین در شمال و در کل کشور وجود ندارد ومردم نیز هیچ نگرانی و دغدغه‌ای بابت تامین بنزین مصرفی نداشته باشند.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی همچنین در پاسخ به برخی نگرانی‎ها درباره قیمت بنزین نیز گفت: تاکنون هیچ تصمیمی درباره تغییر قیمت بنزین از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی گرفته نشده است.

سود ۶۰۰ درصدی قاچاق بنزین

در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در بازار ایران ۱۰۰۰ تومان است. این نرخ بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی معادل ۰.۲۳ دلار است و بر مبنای نرخ ۱۷ هزارتومانی دلار معادل ۰٫۰۵ دلار است.

این در شرایطی است که قیمت روز هر لیتر بنزین به طور متوسط ۱.۱۷ دلار است. در کشور عراق این نرخ ۰.۶۳ دلار است و در افغانستان و پاکستان هم هر لیتر بنزین معادل ۰.۷۶ دلار قیمت دارد.

در چنین شرایطی قاچاق هر لیتر بنزین از ایران به عراق بیش از ۶۰۰ درصد و به مقصد پاکستان و افغانستان نزدیک به ۷۰۰ درصد سود دارد.

سود ۱۷۵ درصدی قاچاق آرد

قیمت نان بیش از سه سال است که با وجود افزایش سطح عمومی قیمت ها، ثابت مانده است. در حال حاضر، دولت هر کیلو آرد گندم را به قیمت ۸۰۰ تومان به نانوایی‌ها می‌فروشد.

این در حالی است که قیمت هر کیلو آرد با کیفیت متوسط در بازارجهانی ۰.۲ دلار است. یعنی بر اساس نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی، بهای تمام شده هر کیلو آرد برای دولت حداقل ۸۸۰ تومان است. بر این اساس قاچاق هر کیلو آرد ۸۰۰ تومانی نزدیک به ۱۷۵ درصد سود دارد. چرا که نرخ دولتی هر کیلوگرم آرد معادل ۰.۰۷۲ دلار آزاد است، در حالی که نرخ جهانی آن ۰.۲ دلار است.

سود ۱۷۰ درصدی قاچاق مرغ

با وجود موافقت دولت با افزایش قیمت مرغ، قیمت هر کیلوگرم از این محصول غذایی به ۱۱ هزارتومان رسیده است. این در شرایطی است که هر کیلوگرم مرغ در بازارجهانی ۲.۷ دلار است. قیمت ۱۱ هزار تومانی برای دلار در واقع میانگین قیمت نیما و بازار آزاد طی دو هفته اخیر پیش از جهش هفته گذشته است.

لذا بر مبنای دلار ۱۱ هزار تومانی، هر کیلوگرم مرغ ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد و بر مبنای دلار رسمی، ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان. حال قاچاق هر کیلوگرم مرغ ۱۱ هزارتومانی نزدیک به ۱۷۰ درصد سود خواهد داشت.

چرا که با ورود قاچاق دلار و فروش آن به نرخ آزاد، این امکان وجود دارد که هر کیلوگرم مرغ معادل ۱ دلار آزاد(۱۱ هزارتومان) خریداری شود و خارج از ایران به بهای ۲.۷ دلار فروخته شود.

سود ۱۴۸ درصدی قاچاق برنج

در بازار برنج ایران هم در حال حاضر برنج تایلندی وارد شده توسط دولت به ازای هرکیلوگرم ۲ هزارتومان فروخته می شود. این در حالی است که بهای جهانی هر کیلوگرم برنج تایلندی ۰.۴۵۱ دلار آمریکاست.

این بدان معناست که بهای جهانی هرکیلوگرم برنج بر مبانی دلار آزاد ۱۱ هزارتومانی برابر است با ۴ هزار و ۹۶۰ تومان. بدین ترتیب سود قاچاق هرکیلوگرم برنج تایلندی از ایران ۱۴۸ درصد خواهد بود.

گذشته از اقلام مورد بررسی، چنین شرایطی بر بازار دارو نیز حاکم شده و با افزایش کمبود ارز نقدی در بازار ایران، بسیاری از شبکه‌های ورود غیرقانونی ارز به ایران، پس از فروش بسته‌های ارز خود در بازگشت به کشورهای همسایه، نسبت به خرید و انتقال محموله حاوی کالاهای اساسی اقدام می‌کنند.

ادامه این روند گذشته از این که تقاضای کاذبی در بازار ایران ایجاد می‌کند، دولت را نیز وادار به واردات فزاینده کالاهای اساسی و هزینه‌کرد بیشتر دلارهای یارانه‌ای خواهد کرد.

بر این اساس، سیاست جدید دولت ایران مبنی بر واردات گسترده کالاهای اساسی بر مبنای نرخ رسمی به مثابه آغاز روند سهمیه‌بندی کالاهای اساسی و یا توزیع کوپنی آنها به شمار می رود. همانطور که آقای جهانگیری پیشتر نیز اعلام کرده بود که در صورت لزوم دولت از ابزار کوپن برای اداره اقتصاد کشور بهره خواهد برد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *