سومین خودروساز بزرگ جهان از دل ادغام “فیات‌ کرایسلر” و “رنو” متولد می‌شود

شرکت خودروسازی ایتالیایی-آمریکایی “فیات‌ کرایسلر” پیشنهاد ادغام تمام سهام خود با شرکت خودرو سازی “رنو” فرانسه را داده است.

رنو و فیات

سومین خودروساز بزرگ جهان از دل ادغام “فیات‌ کرایسلر” و “رنو” متولد می‌شود

به گزارش حکاک، هیأت مدیره شرکت رنو روز دوشنبه در “بولُوین بیانکورت” در حومه پاریس، برای بررسی پیشنهاد ازدواج بین این دو گروه خودروسازی، اجلاس فوق‌العاده تشکیل داده است. در صورتی که ازدواج بین “فیات‌ کرایسلر” و “رنو” نهایی شود، سومین خودروساز بزرگ جهان تشکیل خواهد شد. دولت‌های فرانسه و ایتالیا از ادغام این دو خودروساز استقبال کرده‌اند. در همین حال، بازارهای سهام از احتمال ازدواج این دو خودروساز به نحو کم‌سابقه‌ای استقبال کرده‌اند. سهام “فیات کرایسلر”، روز دوشنبه در بورس میلان ۱۸ درصد جهش کرد و سهام “رنو” هم با جهش ۱۵ درصدی در بورس پاریس روبرو شد.

طرح پیشنهادی “فیات کرایسلر” که در مذاکرات اخیر این شرکت با “رنو” نهایی شده بود، در دیدار با هیأت‌مدیره شرکت فرانسوی مطرح شده است و هیأت مدیره “رنو” امروز در حال بررسی و احتمالاً پذیرش این ازدواج است.

“فیات کرایسلر” در بیانیه خود اعلام کرد که ادغام این دو شرکت، خودروسازی را ایجاد خواهد کرد که با ۸,۷ میلیون خودرو در سال فروش، حضوری قدرتمند در بخش‌های کلیدی خواهد داشت و با این قرارداد سالانه ۵ میلیارد یورو صرفه‌جویی خواهد شد.

طبق این قرارداد پس از پرداخت ۲,۵ میلیارد یورو به سهام‌داران “فیات کرایسلر”، هر گروه ۵۰ درصد از سهام شرکت جدید را دریافت خواهند کرد.

ادغام این دو می‌تواند برخی از ضعف‌های اصلی هر دو خودروساز را از بین ببرد و به آنها فرصت خواهد داد تا بتوانند با چالش‌های ساختاری پیش‌روی صنعت خودروی جهان، روبرو شوند.

فشار برای ادغام شرکت‌های خودروسازی با چالش‌های بوجودآمده از سوی الکتریکی‌سازی، مقررات محدودکننده آلودگی و تکنولوژی‌های تشنه سرمایه‌گذاری برای خودروهای خودران و به هم‌متصل، به حداکثر رسیده است.

ارزش بازار دو شرکت “فیات کرایسلر” و “رنو”، رویهم ۳۳ میلیارد یورو (معادل ۳۷ میلیارد دلار) است و رویهم رفته سالانه ۸,۷ میلیون خودرو به فروش می‌رسانند.

به جز بزرگ‌تر شدن بازار این شرکت‌ها، ادغام می‌تواند برخی از کاستی‌ها و معایب هر دو خودروساز را از بین ببرد به عنوان مثال “فیات کرایسلر” دارای بازار بسیار پرسود وانت‌های بزرگ و برند جیپ در آمریکای شمالی است، اما نتوانسته است خود را با قوانین آینده آلایندگی دی اکسید کربن سازگار کند.

“رنو” در مقابل، یک پیشتاز در صنعت خودروهای الکتریکی و موتورهای کم مصرف می‌باشد، اما با وجود حضور قدرتمند در بازارهای در حال ظهور، نتوانسته است در آمریکا موفق باشد.

با بازگشایی بازارهای سهام اروپا در روز دوشنبه ٢٧ مه، درحالی که این پیشنهاد مورد استقبال کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفت، سهام هر دو شرکت با جهشی بزرگ روبرو شد.

سخنگوی دولت فرانسه نیز اعلام کرده است که پاریس با ادغام این خودروساز موافق است.

در همین حال، ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر حزب راست افراطی ایتالیا موسوم به “لیگ شمال”، ادغام این دو خودروساز را عملیاتی درخشان توصیف کرده است.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *